Depesze Studenci z Wrocławia wysłali łódź OZE przez Atlantyk. PassAt wyruszył z La Palmy i zawrócił 11 grudnia 2025 Depesze Studenci z Wrocławia wysłali łódź OZE przez Atlantyk. PassAt wyruszył z La Palmy i zawrócił 11 grudnia 2025 Przeczytaj także Depesze Ryzykowna inwestycja w Stalowej Woli. Eksperci alarmują o zagrożeniu dla podziemnych wód pitnych Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa wydała negatywną opinię, dotyczącą zmiany przeznaczenia 300 ha gruntów leśnych w teren inwestycyjny, o które starają się władze Stalowej Woli. Poważne wątpliwości budzi przede wszystkim wycinka cennego lasu, będącego ważnym zasobem wodnym dla regionu. Depesze Elektryfikacja w sercu natury. Ładowarki do pojazdów elektrycznych w parkach narodowych Jeszcze niedawno ładowanie samochodu elektrycznego kojarzyło się przede wszystkim z miastem, galerią handlową, parkingiem biurowym albo trasą szybkiego ruchu. Dziś elektromobilność towarzyszy nam również tam, gdzie szukamy ciszy, odpoczynku i kontaktu z naturą, czyli w popularnych miejscach turystycznych, a nawet w polskich parkach narodowych. Studenci Politechniki Wrocławskiej zbudowali bezzałogową, robotyczną łódź zasilaną odnawialnymi źródłami energii, która ma przepłynąć Ocean Atlantycki. 2 grudnia o godz. 17 konstrukcja została zwodowana na południowym wybrzeżu hiszpańskiej wyspy La Palma i wyruszyła w kierunku Karaibów. Całą podróż można śledzić na żywo. Reklama Trudny do pokonania Atlantyk Pokonanie Atlantyku to główne zadanie ogłoszonego w 2005 r. wyzwania Microtransat – konkursu na zaprojektowanie i zbudowanie bezzałogowej żaglówki o długości poniżej 2,4 m, zdolnej przepłynąć ocean. Dotychczas podjęto ponad 30 prób jego pokonania, z których tylko jedna zakończyła się sukcesem. W 2018 r. łódź SB Met, zbudowana przez norweską firmę Offshore Sensing, w ciągu 79 dni pokonała trasę z Nowej Fundlandii do wybrzeży Irlandii. Zgłaszane do konkursu konstrukcje mogą rywalizować w dwóch kategoriach: autonomicznej, w której zabroniona jest jakakolwiek interakcja człowieka z łodzią oraz robotycznej, umożliwiającej przesyłanie na pokład różnych danych w tym m.in. poleceń zmiany kursu. To właśnie ta druga kategoria zaintrygowała studentów Politechniki Wrocławskiej z Koła Naukowego KoNaR. Innowacyjna turbina GUST z Politechniki Łódzkiej z sukcesem w Szwajcarii Nowe wyzwanie wrocławskich studentów Łódź pokona trasę z Wysp Kanaryjskich na Karaiby. Opracowana przez studentów konstrukcja ma około metra długości. Kadłub wykonano ze stali nierdzewnej o grubości 1,5 mm, a nieruchomy żagiel z włókna szklanego. Takie rozwiązanie umożliwia żeglugę wyłącznie z wiatrem, ale gwarantuje bezawaryjność. Pod kadłubem umieszczono dużą płetwę mieczową oraz płetwę sterową, które pozwalają sterować łodzią w zakresie około 90° i sprawiają, że jest ona praktycznie niewywracalna. Dotychczas zajmowaliśmy się budowaniem robotów turniejowych, ale w kole mamy też wielu żeglarzy, dlatego uznaliśmy, że warto połączyć te zainteresowania i tak powstał projekt PassAt. Nazwa pochodzi od określenia stałego, ciepłego wiatru wiejącego w strefie międzyzwrotnikowej w kierunku równika, ale też jest połączeniem słów pass, czyli pokonać i At, czyli skrótu od Oceanu Atlantyckiego – mówi Wojciech Bohdan, koordynator projektu, student Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów na Politechnice Wrocławskiej. Jak podkreślają młodzi konstruktorzy, równie ważnym elementem było zapewnienie energii elektrycznej do zasilania komputera pokładowego. Dlatego na łodzi zamontowane zostały aż cztery niezależne banki energii, ładowane przez osiem paneli słonecznych. Opracowane przez studentów rozwiązanie przewiduje także dodatkowe zabezpieczenia – nawet w przypadku awarii trzech układów zasilania łódź będzie nadal zdolna do żeglugi i przesyłania danych. PassAt został również wyposażony w system komunikacji satelitarnej oraz dwa moduły GPS, co umożliwia śledzenie i raportowanie jego pozycji (wymagane przez organizatorów konkursu), a także ewentualną korektę kursu. Na pokładzie znajduje się także aparat wykonujący automatyczne zdjęcia otoczenia, a w kadłubie specjalne banki pamięci przeznaczone do zapisu danych gromadzonych podczas rejsu. Długa podróż Na początku miesiąca studenci wyruszyli na Wyspy Kanaryjskie, a dokładnie na wyspę La Palma, gdzie 2 grudnia zwodowali swoją łódź. Proces przebiegł zgodnie z planem – łódź wystartowała południowego krańca wyspy, ponieważ tamtejsze warunki były najbardziej sprzyjające. Wyspy Kanaryjskie zostały wybrane celowo, ponieważ siłę wiejących tam pasatów można wykorzystać do pokonania całego oceanu. Wszystko przebiegło zgodnie z planem. Łódź wystartowała z Start z Europy kontynentalnej byłby znacznie trudniejszy. Nasza łódź pokonała już kilkadziesiąt kilometrów. Nieco zboczyła z kursu, jednak odpowiednie warunki pogodowe powinny pomóc jej wrócić na właściwą trasę – mówi Wojciech Bohdan, koordynator projektu, student Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów na Politechnice Wrocławskiej. Zdaniem studentów, pokonanie trasy z Wysp Kanaryjskich na Karaiby może potrwać, w zależności od siły wiatru, od dwóch do pięciu miesięcy. W tym czasie łódź będzie musiała przetrwać trudne warunki pogodowe, jak sztormy czy porywiste wiatry, a także unikać najpopularniejszych tras żeglugowych. Jeśli będziemy się trzymać z dala od nich, to zderzenie z innym statkiem jest praktycznie niemożliwe. Zagrożeniem mogą być natomiast łodzie rybackie, ponieważ nasza łódź może przypadkiem wpaść w ciągnięte przez statki rozległe sieci. Wiele z wcześniejszych prób zakończyły się właśnie w ten sposób. Jesteśmy jednak dobrej myśli, także jeśli chodzi o pogodę. Zima to na Atlantyku okres kiedy statystycznie są najmniejsze szanse trafienia na sztorm – wyjaśnia Wojciech Bohdan. Trasę można śledzić na żywo przez stronę internetową: passatboat.pl. Możemy się z niej dowiedzieć, że po ponad tygodniu żeglugi, łódź zawróciła w kierunku pozycji startowych i kieruję się na zachodnie wybrzeże wyspy La Palma. Zobacz też: Zrównoważone innowacje młodych naukowców: EPO wręczyło nagrody Źródła: Koło Naukowe KoNaR, Politechnika Wrocławska, Nauka w Polsce, passatboat.pl Fot. Koło Naukowe KoNaR, passatboat.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.