HVC360 to ładowarka, dzięki której elektryczne ciężarówki mogą osiągnąć pełny zasięg już w ciągu godziny. Przy opracowaniu tej stacji szybkiego ładowania brali udział polscy inżynierowie i naukowcy.
Szybkie ładowanie ciężarówek elektrycznych
ABB podała na swojej stronie internetowej szczegóły nowej technologii dla pojazdów ciężkich. HVC360 pozwala ładować z maksymalną mocą 360 kW. Moc można rozdzielić na nawet cztery punkty ładowania znajdujące się w odległości do 100 metrów od szafy mocy.
Za rozwój i wdrożenie produktu odpowiada zespół inżynierów i naukowców z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie we współpracy z zespołami ABB E-mobility z innych krajów. Polacy byli zaangażowani m.in. w prace inżynieryjne, dostosowanie oprogramowania, integrację z innymi produktami, testowanie i weryfikację rozwiązań, a także pilotażowe wdrożenia.
– W HVC360 zamknięto maksimum mocy na małej przestrzeni. Rozwiązanie pozwoli na szybkie doładowanie baterii we wszystkich standardach, a w ciągu godziny na pełne naładowanie baterii o pojemności 360kWh. Z perspektywy operatora to sprawniejsza logistyka i szybszy, bardziej niezawodny transport publiczny. Cieszę się, że istotny wkład w stworzenie produktu, który będzie sprzedawany na wielu rynkach świata, mają polscy inżynierowie i naukowcy – mówi Krzysztof Marat, dyrektor ds. rozwoju rynku elektromobilności w ABB w Polsce.
Dlaczego e-ciężarówki i e-busy to przyszłość?
Autobusy i ciężarówki stanowią zaledwie 4% wszystkich pojazdów na świecie. Mimo to odpowiadają za 40% emisji w całym transporcie. W związku z tym elektryfikacja całych flot wydaje się ważnym czynnikiem do dekarbonizacji.
W 2022 roku na świecie sprzedano niecałe 66 tys. e-busów, co stanowi około 4,5% wszystkich sprzedanych autobusów. Jednak ich udział w rynku szybko rośnie. Popyt na takie pojazdy w Indiach jest większy niż łączne zapotrzebowanie w USA i Europie. Wyjątkowa w tym sektorze jest pozycja Chin, gdzie jeździ 98% wszystkich wyprodukowanych autobusów elektrycznych.
Wraz z tym dynamicznym wzrostem pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na bardziej elastyczne i wydajne rozwiązania, które umożliwią flotom e-busów ładowanie i sprawne operowanie na ograniczonej przestrzeni miejskich zajezdni. Pojazdy ciężkie z napędem elektrycznym potrzebują naturalnie mocniejszej infrastruktury do ładowania niż elektryki osobowe.
HVC360 spopularyzuje ciężarówki elektryczne?
W 2022 r. na całym świecie sprzedano prawie 60 tys. elektrycznych samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności, co stanowi zaledwie 1,2% całego rynku samochodów ciężarowych. Jednak szacuje się, że do końca dekady globalna sprzedaż e-trucków przekroczy 1,1 mln sztuk rocznie. Tak szybki wzrost jest niezbędny z perspektywy ambitnych celów klimatycznych wielu krajów świata, ale można go osiągnąć tylko przy odpowiedniej dostępności elastycznej infrastruktury do ładowania, zarówno na trasie, jak i na zajezdniach.
Ta ładowarka może spopularyzować elektryczne ciężarówki. Opracowywali ją Polacy. Źródło: iea.org
Jak podaje ABB, HVC360 zajmuje 50% mniej miejsca niż stacje starszej generacji, wymaga też mniej okablowania AC. Jednocześnie funkcja dynamicznego ładowania umożliwi racjonalny „rozdział” mocy do poszczególnych stacji w zależności od liczby podłączonych pojazdów lub ich parametrów.
Dostępność oznacza łatwą adaptację urządzenia do zmieniających się wymagań i uwarunkowań. W tym świetle równie istotne jak sam sprzęt są usługi wsparcia, które zwiększają funkcjonalność rozwiązania. W tym przypadku HVC360 będzie mogło korzystać z oprogramowania m.in. do zdalnego monitoringu, zarządzania energią i szybkiej instalacji.
HVC360 będzie dostępne na rynkach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie we wrześniu 2023 r.
Źródło: theicct.org, pspa.com.pl, sustainable-bus.com, iea.org, finance.yahoo.com
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.