Świat Tesla Model X najbezpieczniejszym samochodem klasy SUV w historii 20 czerwca 2017 Świat Tesla Model X najbezpieczniejszym samochodem klasy SUV w historii 20 czerwca 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) przyznała Tesli Model X pięć gwiazdek w każdej możliwej kategorii bezpieczeństwa. Jest to pierwszy samochód klasy SUV, który otrzymał taki wynik. Ponadto, wyniki testów ukazały, że prawdopodobieństwo urazu podczas wypadku Modelem X jest najmniejsze spośród wszystkich testowanych samochodów tego typu. Tym samym Model X został najbezpieczniejszym samochodem klasy SUV w historii, zostawiając swoich konkurentów daleko w tyle. Reklama Amerykańska agencja NHTSA zajmuje się zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Jej celem jest badanie zachowania aut przy różnego rodzaju zderzeniach symulujących wypadki drogowe oraz ich wpływ na bezpieczeństwo pasażerów. Powołana została z inicjatywy amerykańskiego Departamentu Transportu i wykonuje testy bezpieczeństwa od 1995 roku. Agencja bierze pod uwagę m.in. następujące przypadki: zderzenie czołowe z nieruchomą przeszkodą przy prędkości 56 km/h zderzenie boczne z nieruchomą przeszkodą przy prędkości 62 km/h zderzenie boczne ze słupem przy prędkości 32 km/h prawdopodobieństwo dachowania obecność systemu ESP i kurtynowych poduszek powietrznych użyteczność pod względem montowania fotelików dziecięcych Ilość zdobytych gwiazdek odpowiada bezpieczeństwu, a ich maksymalna liczba to 5, co oznacza prawdopodobieństwo urazu na poziomie 10% i mniej. Model X to flagowy, elektryczny samochód firmy Tesla, produkowany od 2015 roku, oparty na platformie Modelu S. Dzięki swojej budowie zachowuje się podczas wypadków znacznie lepiej niż większość samochodów spalinowych. Duża, ciężka bateria umieszczona w podłodze samochodu powoduje, że środek ciężkości jest bardzo nisko, co poprawia prowadzenie się samochodu w zakrętach. Agencja NHTSA przyznała także, że Model X nie przewrócił się ani razu podczas testów i prawdopodobieństwo dachowania jest najmniejsze spośród wszystkich pojazdów klasy SUV poruszających się obecnie po drogach. Żaden inny samochód nie zbliżył się swoim wynikiem do Modelu X. Duża bateria na całej powierzchni poprawia także sztywność całej bryły auta, dzięki czemu znacznie lepiej znosi ono kolizje boczne. Warto zauważyć przewagę nad drugim w kolejności SUVem, który także otrzymał 5 gwiazdek bezpieczeństwa. Ponadto, brak dużego silnika spalinowego z przodu samochodu spowodował, że producent mógł zaprojektować znacznie lepszą strefę zgniotu. Jest to szczególnie ważne przy wypadkach występujących od frontu pojazdu. Testy NHTSA biorą pod uwagę nie tylko strukturę pojazdu, która musi minimalizować wgniecenia w głąb kabiny i absorbować możliwie najwięcej energii podczas zderzenia, ale także system pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych, które powinny chronić pasażerów pojazdu. Model X z roku 2017 otrzymał pięć gwiazdek w każdej możliwej kategorii i podkategorii, dzięki czemu został oficjalnie najbezpieczniejszym samochodem klasy SUV w historii. Tesla od początku zapowiadała, że planuje stworzyć najbezpieczniejszy samochód i prognozowała prawdopodobieństwo urazu podczas wypadku Modelem X na poziomie 6,5%. Testy NHTSA wykazały, że prawdopodobieństwo to jest bardzo zbliżone i wynosi 7%. Oznacza to, że pasażerowie tego samochodu mają 93% szans na to, że wyjdą z wypadku o własnych siłach, nie doznając poważnego urazu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.