Energetyka Trwa wymiana liczników na tzw. inteligentne. Co to oznacza dla klientów i prosumentów? 28 lutego 2024 Energetyka Trwa wymiana liczników na tzw. inteligentne. Co to oznacza dla klientów i prosumentów? 28 lutego 2024 Przeczytaj także Energetyka Barbórka w cieniu kryzysu: polskie górnictwo traci miliardy. Młodzi popierają czysty przemysł Polskie górnictwo węgla kamiennego notuje najgorsze wyniki od lat – produkcja spadła do 35,3 mln ton, a strata netto przekracza 6 mld zł. Na pomoc rusza projekt nowelizacji ustawy górniczej, który zakłada restrukturyzację kopalń, pakiet osłonowy dla pracowników i uporządkowanie procesu likwidacji zakładów. Sektor ostrzega przed ryzykiem zwolnień, jeśli ustawa nie zostanie uchwalona, a tegoroczna Barbórka upływa w atmosferze niepewności co do dalszych losów polskiego górnictwa. Energetyka Kontrole dronami i 500 zł mandatu za kopciuchy. 3% wypłat w termomodernizacji naraża Polaków na kary W wielu polskich domach nadal spalane są śmieci, stare meble i plastik, co zwiększa emisję szkodliwych pyłów i zagraża zdrowiu mieszkańców. Już od 1 stycznia 2026 roku wchodzi w życie całkowity zakaz używania tzw. kopciuchów, a za jego złamanie grożą wysokie mandaty i kary. Problemem jest jednak fakt, że na skutek zastoju w rządowych dotacjach do wymiany źródeł ciepła, wielu Polaków nie miało realnej możliwości przeprowadzenia termomodernizacji, a teraz stoją w obliczu kar za opóźnienia programu. Już w sierpniu 2024 roku ma zacząć obowiązywać taryfa dynamiczna dla klientów i prosumentów posiadających tzw. inteligentne liczniki. Dystrybutorzy przyspieszają wymianę liczników, a odbiorcy indywidualni powinni przygotować się na zamiany. Reklama Jak dystrybutorzy radzą sobie z wymianą liczników? Proces wdrażania taryfy dynamicznej podzielony jest na kilka etapów. Pierwszy kamień milowy dystrybutorzy musieli wypełnić do końca 2023 roku. Chodziło o osiągnięcie poziomu zdalnego opomiarowania w co najmniej 15% punktów poboru energii u odbiorców końcowych. Wymóg ten spełniły trzy firmy: Energa-Operator (61%), Tauron Dystrybucja (19%.) oraz Stoen Operator (18%). Warunków nie wypełnili pozostali dystrybutorzy, czyli: PGE Dystrybucja (9%) oraz Enea Operator (8%). Modernizacja systemu pomiarowego jest częścią unijnego planu zastępowania tradycyjnych liczników prądu nowoczesnymi urządzeniami. Legislatorzy ustalili, że na koniec 2025 roku dystrybutorzy powinni osiągnąć poziom 35% odbiorców, w 2027 roku – 65%, a w 2028 roku 80%. Pełna liczba odbiorców końcowych wyposażonych w liczniki do zdalnego odczytu (LZO) wyznaczona została na połowę 2031 roku. Tauron Dystrybucja zapowiedział, że w 2025 roku w jego sieciach będzie funkcjonowało około 2,1 mln liczników inteligentnych, co oznacza, że ponad 35% klientów firmy będzie mogło korzystać z odbioru i rozliczenia energii w nowy sposób. Inteligentne liczniki a sposób rozliczania się za prąd? Liczniki do zdalnego odczytu (LZO) zapewnią znaczne korzyści zarówno operatorom, jak i klientom. Dla odbiorców energii elektrycznej wymiana liczników jest obowiązkowa i bezpłatna. – Z punktu widzenia firmy dystrybucyjnej najistotniejsza jest możliwość pozyskiwania danych pomiarowych w sposób zautomatyzowany i bez konieczności angażowania pracowników do odczytów urządzeń. Przy naszej skali działania to oszczędności i usprawnienie procesów pozwalających na terminowe i prawidłowe rozliczenie klientów – mówi Ewa Groń, rzecznik prasowa TAURON Dystrybucja. “Inteligentne liczniki” umożliwiają automatyczne sprawdzanie, zbieranie i przekazywanie danych dotyczących nie tylko zużycia energii elektrycznej, ale również rejestrują wszelkie przerwy w dostawie energii i próby ingerencji w działanie licznika. Dla odbiorców oznacza to, że nie będą musieli przekazywać pomiarów z licznika do firm energetycznych lub wpuszczać do domu inkasenta. Jest to rozwiązanie wygodniejsze dla obu stron. Dystrybutorzy zapewniają, że nowe mierniki są bardzo precyzyjne i odczytu można dokonać w każdej chwili. Odbiorca energii nie musi już polegać na prognozach dotyczących zużycia, lecz płaci on tylko za faktyczne zużycie prądu. Regularna obserwacja własnych nawyków może zmotywować klientów do redukowania zużycia, a to z kolei – pozwoli im zaoszczędzić nawet do 10% wydatków na energię. Co z taryfą dynamiczną? Z początkiem sierpnia 2024 roku klienci posiadający LZO uzyskają możliwość zawierania umów rozliczeniowych z dystrybutorami na podstawie dynamicznych cen za energię. Ceny za energię w takiej umowie odpowiadać będą aktualnym wahaniom na rynku komercyjnym. Oznacza to, że przy nadwyżkach w systemie (22-6) ceny będą niższe od oferowanych w porach o większym zużyciu (6-13, 16-22). W dużym skrócie system dynamicznych cen przypominać będzie ofertę rozliczeniową w taryfie G12, która jest dostępna obecnie dla klientów indywidualnych. W rozmowie z Tomaszem Elżbieciakiem (Wysokie Napięcie) prezes Urzędu Regulacji Energetyki, Rafał Gawin, podkreślił, że taryfa dynamiczna daje szansę na oszczędność kosztów jedynie dla osób umiejętnie zarządzających swoim zużyciem i świadomych tego, jak działa rynek i co kształtuje ceny energii. Źródła: wysokienapięcie.pl; media.tauron.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.