Ekologia Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz? Być może… 02 stycznia 2025 Ekologia Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz? Być może… 02 stycznia 2025 Przeczytaj także Ekologia Torebki z herbatą emitują mikroplastik podczas zaparzania! Najnowsze badanie wykazało, że tradycyjne torebki z herbatą wydzielają nawet miliardy cząstek mikroplastiku podczas parzenia. Nie pozostaje to bez wpływu na ludzkie zdrowie… Ekologia Czy rząd Donalda Tuska zdał egzamin klimatyczny? Mija rok od objęcia rządów przez partię Donalda Tuska. Zapowiedzi było wiele, również tych związanych z klimatem. Wśród nich pojawiła się obietnica wyłączenia z wycinki 20% polskich lasów i wprowadzenia ustawy wiatrakowej. Które z postulatów udało się zrealizować? Czy rząd ma się czym pochwalić? Poczta Polska poinformowała, że od 1 stycznia 2025 roku niektóre podmioty będą musiały korzystać z systemu e-Doręczeń. Tym samym rozpoczął się nowy etap wdrożenia usługi doręczeń elektronicznych. Reklama Nowa era e-Doręczeń? Od 1 stycznia 2025 roku z e-Doręczeń obowiązkowo mają korzystać podmioty publiczne, na przykład samorządy i urzędy oraz osoby wykonujące zawód zaufania publicznego, na przykład notariusze, adwokaci i księgowi. Oznacza to, że te podmioty te nie będą już drukować, pieczętować i wysyłać pocztą tradycyjną poleconych listów do obywateli – zamiast tego będą wysyłać je przy użyciu e-Doręczeń. – Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz oraz konieczności odbierania listów poleconych urzędowych czy korespondencji pomiędzy firmami i zwykłymi osobami w tradycyjnej, papierowej, formie – stwierdził Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej odpowiedzialny za jej cyfryzację. Żeby skorzystać z nowej usługi, należy założyć adres do e-Doręczeń (ADE). Można to zrobić na stronie edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl. Osoba fizyczna, która założy swój ADE, może następnie aktywować usługę e-Doręczeń: po zalogowaniu do swojej skrzynki, w menu po lewej stronie należy wybrać zakładkę „usługi dodatkowe”. Dzięki temu można nie tylko odbierać elektronicznie listy polecone, ale też wysyłać je innej osobie fizycznej, posiadającej ADE, z walorem potwierdzenia odbioru. System daje także możliwość dodawania załączników oraz dostęp do pełnej historii korespondencji. Zdaniem Poczty Polskiej, korzystanie z tej usługi jest tak proste jak obsługa e-maila, ale jest bezpieczniejsze. Co więcej, platforma gwarantuje dostęp do przesyłek 24/7 z dowolnego miejsca, w którym tylko jest dostęp do Internetu. Zakładanie ADE nie jest jednak obowiązkowe dla osób fizycznych. – Jeśli obywatel tego nie zrobi, Poczta nadal będzie wysyłała mu listy polecone w tradycyjnej, papierowej formie – podkreśla Poczta Polska. Docelowo odbiór e-doręczeń ma być możliwy również w ramach aplikacji mObywatel. Aby sprawdzić, czy urząd, do którego chce się wysłać korespondencję, korzysta już z e-Doręczeń, wystarczy wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/sprawdz-czy-twoj-urzad-korzysta-z-e-doreczen. Czytaj też: Poczta Polska zbiera elektroodpady Źródło: pap.pl Fot.: Canva (joebelanger) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.