Ekologia Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz? Być może… 02 stycznia 2025 Ekologia Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz? Być może… 02 stycznia 2025 Przeczytaj także Ekologia Gminy bez środków na odpady. Rosną koszty, brakuje płatników, mieszkańcy nie chcą podwyżek Systemy gospodarki odpadami w Polsce od kilku lat zmagają się z rosnącymi kosztami – od inflacji i wzrostu cen pracy, po drożejącą energię i usługi, a także nowe obowiązki wynikające z przepisów. Jednocześnie w wielu regionach przybywa odpadów, a poziomy recyklingu, które gminy muszą osiągnąć, są coraz bardziej wymagające. Oznacza to konieczność inwestowania w sortownie, kompostownie i instalacje przetwarzania, a dla mieszkańców możliwe podwyżki. Ekologia Więcej PSZOK-ów, mniej pieniędzy dla gmin. Nowelizacja ustawy bez zgody samorządów Rząd przygotował nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadza nowe obowiązki, rozbudowę PSZOK-ów, liczne ulgi dla… Poczta Polska poinformowała, że od 1 stycznia 2025 roku niektóre podmioty będą musiały korzystać z systemu e-Doręczeń. Tym samym rozpoczął się nowy etap wdrożenia usługi doręczeń elektronicznych. Reklama Nowa era e-Doręczeń? Od 1 stycznia 2025 roku z e-Doręczeń obowiązkowo mają korzystać podmioty publiczne, na przykład samorządy i urzędy oraz osoby wykonujące zawód zaufania publicznego, na przykład notariusze, adwokaci i księgowi. Oznacza to, że te podmioty te nie będą już drukować, pieczętować i wysyłać pocztą tradycyjną poleconych listów do obywateli – zamiast tego będą wysyłać je przy użyciu e-Doręczeń. – Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz oraz konieczności odbierania listów poleconych urzędowych czy korespondencji pomiędzy firmami i zwykłymi osobami w tradycyjnej, papierowej, formie – stwierdził Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej odpowiedzialny za jej cyfryzację. Żeby skorzystać z nowej usługi, należy założyć adres do e-Doręczeń (ADE). Można to zrobić na stronie edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl. Osoba fizyczna, która założy swój ADE, może następnie aktywować usługę e-Doręczeń: po zalogowaniu do swojej skrzynki, w menu po lewej stronie należy wybrać zakładkę „usługi dodatkowe”. Dzięki temu można nie tylko odbierać elektronicznie listy polecone, ale też wysyłać je innej osobie fizycznej, posiadającej ADE, z walorem potwierdzenia odbioru. System daje także możliwość dodawania załączników oraz dostęp do pełnej historii korespondencji. Zdaniem Poczty Polskiej, korzystanie z tej usługi jest tak proste jak obsługa e-maila, ale jest bezpieczniejsze. Co więcej, platforma gwarantuje dostęp do przesyłek 24/7 z dowolnego miejsca, w którym tylko jest dostęp do Internetu. Zakładanie ADE nie jest jednak obowiązkowe dla osób fizycznych. – Jeśli obywatel tego nie zrobi, Poczta nadal będzie wysyłała mu listy polecone w tradycyjnej, papierowej formie – podkreśla Poczta Polska. Docelowo odbiór e-doręczeń ma być możliwy również w ramach aplikacji mObywatel. Aby sprawdzić, czy urząd, do którego chce się wysłać korespondencję, korzysta już z e-Doręczeń, wystarczy wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/sprawdz-czy-twoj-urzad-korzysta-z-e-doreczen. Czytaj też: Poczta Polska zbiera elektroodpady Źródło: pap.pl Fot.: Canva (joebelanger) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.