Elektromobilność 60 tys. stacji ładowania do 2030 roku? Nowe porozumienie przyspieszy rozwój elektromobilności w Polsce 26 września 2025 Elektromobilność 60 tys. stacji ładowania do 2030 roku? Nowe porozumienie przyspieszy rozwój elektromobilności w Polsce 26 września 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Na zakończonym Kongresie Nowej Mobilności w Katowicach, kluczowi przedstawiciele sektora energetycznego podpisało Porozumienie Sektorowe na rzecz współpracy w przyłączeniu do sieci infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Może to być ważny impuls wsparcia dla sektora elektromobilności w Polsce. Reklama Aut elektrycznych przybywa na drogach W grupie sygnatariuszy porozumienia jest Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) oraz przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), operatorzy systemu dystrybucyjnego zrzeszeni w Polskim Towarzystwie Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE) oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dokument ma odpowiadać na realne potrzeby kierowców pojazdów elektrycznych, których zarejestrowanych jest w Polsce już ponad 100 tysięcy. Także Unia Europejska stawia swoje cele państwom członkowskich w dziedzinie elektromobilności, co zostało przedstawione w unijnym rozporządzeniu AFIR, który zakłada rozbudowę stref ładowania wzdłuż sieci transeuropejskich korytarzy transportowych – między innymi autostrady A4, A2 i A1, które funkcjonują w ramach dziewięciu europejskich korytarzy transportowych. Jestem przekonana, że przygotowane pod auspicjami Regulatora porozumienie na rzecz rozwoju infrastruktury sieciowej dla potrzeb ładowania pojazdów elektrycznych będzie mocnym impulsem przyspieszającym proces jej budowy, co pozwoli zarówno na skuteczne wykorzystanie dostępnych na ten cel środków unijnych, jak i spełnienie wymagań rozporządzenia AFIR – podkreśla Prezes URE, Renata Mroczek. Czy samochody elektryczne wywołują chorobę lokomocyjną? Naukowcy badają wpływ EV na pasażerów Infrastruktura ładowania w Polsce Obecnie w Polsce jest zlokalizowanych ok. 11 tys. punktów ładowania ogólnodostępnych dla kierowców. Szacunki Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności mówią, że rozwój floty aut elektrycznych doprowadzi także do zwiększenia inwestycji w stacje ładowania i do 2030 roku infrastruktura ma się powiększyć sześciokrotnie. Szczególnym obszarem inwestycji będą drogi szybkiego ruchu. To właśnie tam powstaną szybkie ładowarki, które ułatwią podróże na długich dystansach.Chociaż z każdym rokiem poprawia się wydolność baterii, które w segmencie EV premium dysponują już zasięgiem około 800 km na jednym ładowaniu. Akt porozumienia zawiera katalog wytycznych i dobrych praktyk adresowanych do podmiotów uczestniczących w procesie przyłączeniowym, a strony zobowiązały się do współpracy w zakresie wsparcia rozbudowy stacji dużych mocy. Będzie się to wiązało z koniecznością rozwoju lub modernizacji wielu linii elektroenergetycznych, stąd obecność przedstawicieli rządu oraz URE. 15-stronicowy dokument ma szansę skrócić czas potrzebny do realizacji inwestycji związanych z uruchamianiem wielostanowiskowych stref ładowania. Obecnie nierzadko proces ten trwa nawet ponad 3 lata. Lepsza wymiana informacji między podmiotami oraz większa elastyczność ma pozwolić na szybsze realizowanie inwestycji na potrzeby elektromobilności. Jednocześnie najbardziej przełoży się to na codzienne doświadczenia właścicieli samochodów elektrycznych – brak kolejek do ładowania, większy komfort podróży i mniejsze obawy związane z tzw. „lękiem o zasięg”. Zobacz też: Elektromobilność w Europie a Chiny: czy UE utrzyma swoją pozycję w motoryzacji? Źródła: KNM 2025, PSNM, URE, Fot. URE Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.