Wiadomości OZE Autonomiczne autobusy zawitają do Lublina? 10 stycznia 2018 Wiadomości OZE Autonomiczne autobusy zawitają do Lublina? 10 stycznia 2018 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. Testy autonomicznych autobusów odbywają się coraz częściej, w szczególności w państwach zachodnich. Pierwsze z tego typu pojazdów jeżdżą już po Berlinie na specjalnie wyznaczonych trasach. Jak dotąd podobne rozwiązania nie trafiły jeszcze do Polski, jednakże jest to kwestia czasu. Według medialnych sugestii pierwsze autobusy mające zdolność poruszania się bez ingerencji kierowcy trafią najpierw do Lublina. 3 stycznia br. ogłoszono przetarg na dostawę trzech nowych autobusów, które zasilą flotę komunikacji miejskiej w Lublinie. Jeżeli dostarczone autokary sprawdzą się w codziennym użytkowaniu, to miasto zastanowi się nad zakupem dodatkowych 31. sztuk. Przetarg jasno precyzuje, jakich pojazdów oczekuje miasto Lublin. Mają być to autobusy zasilane energią elektryczną, lecz wymogiem jest, aby baterie można było w razie potrzeby zastąpić ogniwami wodorowymi. Powyższy zapis jest bardzo ciekawy, gdyż może on zostać wykorzystany w przyszłości. Reklama Ważnym elementem jest także autonomiczność autokaru; musi on zostać wyposażony w systemy autonomicznej jazdy, które nie wymagają pełnej ingerencji kierowcy. Mowa tutaj o autonomiczności ograniczonej (3SAE) – autokar będzie mógł jeździć samodzielnie, jednakże kierowca musi być obecny wewnątrz pojazdu, by interweniować w razie ewentualnych problemów. – Zgodnie z zapisami porozumienia Miasto Lublin zadeklarowało zakup jednego pojazdu o długości 18. metrów i dwóch o długości 12. Ponadto, po przeprowadzeniu rocznych testów, miastu przysługuje prawo do skorzystania z opcji zakupu 2. pojazdów o długości 18. metrów i 29. pojazdów o długości 12. metrów – powiedziała Olga Mazurek-Podleśna z Urzędu Miasta Lublin w wywiadzie dla Dziennika Wschodniego. Ciekawostką jest sposób realizacji przetargu. Ogłoszony on bowiem został przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w imieniu różnych samorządów, wśród których znalazł się także Lublin. Powyższe działanie miało na celu utrzymanie możliwości negocjacji niższych cen w przypadku większych, grupowanych zamówień na tego typu pojazdy. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.