Wiadomości OZE Solarne autostrady przyszłością XXI wieku? 27 czerwca 2018 Wiadomości OZE Solarne autostrady przyszłością XXI wieku? 27 czerwca 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Przychody z solarnych autostrad mogłyby zastąpić finansowanie państwowych dróg – zamiast podatków paliwowych czy innych opłat. Tego rodzaju instalacja testowana jest w USA w stanie Georgia. Część drogi międzystanowej numer 85 o długości około 27 km przykryta została systemem fotowoltaicznym. Tak powstał projekt Ray. Reklama Ray mógł powstać dzięki współpracy prywatnej spółki The Ray z Departamentem Transportu oraz Departamentem Rozwoju Ekonomicznego tego stanu. Pomysł jest prosty. The Ray wykorzystuje państwowe drogi jako rodzaj żywego laboratorium, w którym testuje swój model biznesowy i rozwija nowe technologie w zakresie energetyki odnawialnej, zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa drogowego. Wyniki badań nad energetyczną częścią przedsięwzięcia opublikowane zostały w internecie. Dzięki nowoczesnej, interaktywnej stronie projektu: http://theray.org, można prześledzić kilometr po kilometrze, gdzie i jak bardzo nowatorska instalacja produkuje energię elektryczną. Dodatkowo, opublikowana analiza prezentuje: potencjał energetyczny wszystkich dróg międzystanowych w 50 stanach USA, przewidywane zyski dla każdego z stanowych Departamentów Transportu, oparte na czterech modelach biznesowych, zaaprobowanych przez Federalny Zarząd Autostrad, wartość ekonomiczną energii słonecznej – wyliczono na podstawie czasu generacji, lokalnych cen energii elektrycznej i zerowej emisji, szacunki kosztów budowy sieci energetycznej HVDC, która miałaby towarzyszyć inwestycji. The Ray od dawna skupia się na nowych, innowacyjnych sposobach finansowania dróg stanowych i poszczególnych Departamentów Transportu. „Podatki w cenie benzyny są liderem spadków w obecnym czasie”, mówi Allie Kelly, dyrektor firmy. „Opłaty za przejazd dla wielu stanów nie są politycznie akceptowalne, a asygnowane przez kongres środki nie są wystarczające do utrzymania dróg”. Ulice są coraz bardziej zelektryfikowane i skomputeryzowane. Wszystkie te technologie sprawić mają, że jeździ się wydajniej i bezpieczniej, ale potrzebują także energii i ciągłego finansowania, aby mogły poprawnie działać. Jeśli będzie ona produkowana w odpowiedni sposób, to ośrodki odpowiedzialne za ich utrzymanie, mogą zapewnić sobie stały dopływ pieniędzy. Nie jest to jedyna inicjatywa The Ray. Firma, we współpracy z Departamentem Transportu stanu Georgia oraz firmą energetyczną Georgia Power Company, buduje nowoczesną farmę fotowoltaiczną przy zjeździe numer 14. Farma ma mieć moc około 1 MW. Jest ulokowana nad pasem awaryjnym autostrady. Wyróżni ją fakt, że jako jedyna na świecie będzie przyjazna owadom zapylającym – w szczególności pszczołom. The Ray rozpoczęło współpracę z Departamentem Transportu w Georgii w 2008 roku. Mimo ich długiej i owocnej współpracy, to oprócz tego stanu jedynie dwa inne stany USA realizują tego rodzaju projekty fotowoltaiczne. Doświadczenie Instytutu Energetyki, który identyfikuje i kwantyfikuje koszty produkcji i dostarczania energii elektrycznej obecnej i dopiero planowanej, czyni z niego idealnego partnera do konsorcjum rozwijającego nowatorskie projekty fotowoltaiczne. „Odkryliśmy, że jeśli udziałowcom przedstawi się obiektywne dane, to są w stanie podejmować decyzje w sposób pewniejszy i jaśniejszy”, mówi Michael Webber, dyrektor Instytut Energetyki. „Taki jest cel naszych obecnych badań – pomóc ludziom zrozumieć jaki potencjał drzemie w fotowoltaice, tak aby twórcy rządowych planów, deweloperzy i inwestorzy mogli podejmować jaśniejsze decyzje”. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.