Wiadomości OZE Targi w Detroit: Elektromobilność jednym z najsilniejszych punktów 18 stycznia 2019 Wiadomości OZE Targi w Detroit: Elektromobilność jednym z najsilniejszych punktów 18 stycznia 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Jednym z najważniejszych tematów tegorocznego North American International Auto Show w Detroit jest elektromobilność. Swoje koncepcje samochodów elektrycznych przyszłości zaprezentowali najważniejsi gracze branży motoryzacyjnej. Reklama Nissan zaprezentował w Detroit model Leaf EV nowej generacji. Cechuje się on o 50% większym zasięg niż poprzednie modele i jest jednym z ośmiu modeli elektrycznych, które Nissan planuje zaoferować do 2022 r. w ramach planu Nissan MOVE. Prawdziwą furorę wzbudziła jednak koncepcyjna limuzyna IMs, pokazana na wystawie w Detroit. To sedan z napędem na wszystkie koła, który wyposażony jest w graficzny interfejs użytkownika jako „bramę do wirtualnego świata”, jak to ujął Denis Le Vot, przewodniczący Komitetu Zarządzającego ds. Ameryki Północnej Nissan Motor. Podwójne silniki elektryczne, zarówno z przodu, jak i z tyłu, generują 483 KM. Akumulator o mocy 115 kWh zapewnia szacowany zasięg 380 mil, czyli 611 kilometrów na jednym ładowaniu. – Samochód będzie jeździł w trybie ręcznym lub w pełni autonomicznym, dając kierowcy możliwość pracy w najbardziej komfortowym trybie – zapowiedział Denis Le Vot. Ford Motor Company również dostosowuje się do tego trendu. W 2018 r. firma ogłosiła, że zainwestuje ponad 11 miliardów dolarów w plan wprowadzenia na rynek pojazdów elektrycznych i hybrydowych . W wywiadzie dla CNBC, Jim Hackett, CEO firmy zapowiedział, że w przyszłym roku przygotuje „wielką niespodziankę”, jeśli chodzi o elektryfikację. Tymczasem, z zapowiedzi przedsiębiorstwa wynika, że postawi ono również na autonomię samochodów. – Ford łączy każdy nowy pojazd z chmurą. To z kolei da możliwość łączenia się z infrastrukturą. Auta będą mieć czujniki bardziej zaawansowane niż kiedykolwiek. Będą jak oczy i uszy – zapowiedział Hackett. Obecnie firma testuje pojazdy autonomiczne w Miami, Waszyngtonie, Pittsburghu i Detroit. Volkswagen również inwestuje w elektromobilność i ogłasza inwestycję wartą 800 milionów dolarów w nowej fabryce w Chattanooga w stanie Utah. Ma tam budować pojazdy elektryczne. Będzie to druga w mieście fabryka Volkswagena. Pierwsza działa od 2011 roku. – Samochody elektryczne stają się coraz większą szansą dla Volkswagena w USA – powiedział w rozmowie z przedstawicielami mediów dr Herbert Diess, dyrektor generalny Volkswagen AG. – Rynek amerykański jest drugim co do wielkości rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie, zaraz za Chinami – dodał. Volkswagen zobowiązał się zainwestować do 2026 roku w elektromobilność 34 miliardy dolarów. Diess zapowiedział, że nowa fabryka w Chattanooga będzie zatrudniać 1000 osób. Inwestycja firmy w Chattanooga o wartości 2,3 miliarda USD do tej pory stworzyła 3.800 bezpośrednich zleceń i 12.000 miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym w regionie. Pierwszymi pojazdami z napędem elektrycznym od Volkswagen, które znajdą się na drogach będzie ID Crozz oraz Bus. Infiniti również bierze udział w rozwoju pojazdów elektrycznych, wprowadzając swoją koncepcję QX. QX to całkowicie elektryczny model z napędem na wszystkie koła. „W przypadku Infiniti nasza strategia elektryfikacji zespołu napędowego koncentruje się na oferowaniu zarówno wysokiej wydajności, jak i pewności zasięgu. Jako marka luksusowa w ramach koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, Infiniti może czerpać z szerokiej gamy technologii napędów o ultra niskim poziomie emisji, aby zapewnić przyjemność z jazdy”, powiedział wiceprezes przedsiębiorstwa, Francois Bancon. – QX to potężny elektryczny SUV o uniwersalnym charakterze i luksusowym wnętrzu – podsumowuje. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.