Wiadomości OZE Nowe przepisy dotyczące mocy przyłączeniowej dla stacji ładowania 30 maja 2019 Wiadomości OZE Nowe przepisy dotyczące mocy przyłączeniowej dla stacji ładowania 30 maja 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. W obecnie obowiązującym prawie brakuje regulacji określających sposób ustalania mocy przyłączeniowej dla stanowisk postojowych w budynkach użyteczności publicznej oraz w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Już wkrótce ma to się zmienić. Ministerstwo Energii pracuje nad zmianami. Reklama Ministerstwo Energii poinformowało o opracowaniu i skierowaniu do konsultacji projektu rozporządzenia dotyczącego ustalania mocy przyłączeniowej dla budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Co się zmieni? Punkty ładowania szeroko powszechne? Resort energii wyjaśnił, że nowe rozporządzenie ma uregulować sposób obliczania minimalnej mocy przyłączeniowej potrzebnej do ładowania pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in. Obecna ustawa o elektromobilności nakłada na firmy projektujące i budujące budynki obowiązek zapewnienia mocy przyłączeniowej w celu wyposażenia go w punkty ładowania. Do tej pory jednak brakowało konkretów, tzn. liczb. Teraz luka, a w zasadzie niedoprecyzowanie prawa, ma zniknąć. Zgodnie z proponowanym przepisem, budynki użyteczności publicznej powinny zapewnić moc przyłączeniową będącą iloczynem 20% planowanych miejsc postojowych i mocy równej 3,7 kW. W budynkach wielorodzinnych mieszkalnych moc przyłączeniową określa się przez mnożenie planowanych miejsc parkingowych z wartością mocy równej 3,7 kW. Podmioty, które złożyły wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę albo odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego po dniu 1 stycznia 2019 r. i przed wejściem nowych regulacji, mają czas na modernizację w terminie do 1 stycznia 2020 roku. źródło: gramwzielone.pl Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.