Świat Latające taksówki Uber i Hyundai? Już za cztery lata 11 stycznia 2020 Świat Latające taksówki Uber i Hyundai? Już za cztery lata 11 stycznia 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Podniebne taksówki to pomysł amerykańskiego Ubera i koreańskiego Hyunadaia – obie firmy przekonują, że latające taxi stanie się faktem już za cztery lata. Elektryczny samolot rozpędzi się do 180 km/h. Reklama Today we are proud to announce a major new Uber Air Taxi partnership with @Hyundai_Global.#CES2020 pic.twitter.com/9XpQvtvoK6— Uber (@Uber) January 6, 2020 Rzeczywistość jak z bajki „Jetsonowie”? Uber i Hyundai wspólnie pracują nad wyprodukowaniem podniebnych taksówek. Elektryczny samolot, który będzie startował i lądował w pionie, miałby przewozić do czterech pasażerów i lecieć z prędkością 180 km/h. Taxi PAV (Personal Air Vehicle) jest w tej chwili w fazie testowej – testy obejmują sam pojazd, jak i system usługowy. Gdy podniebne taksówki pojawią się już na rynku, będzie obsługiwał je pilot. Z czasem pojazdy mają stać się w pełni autonomiczne. Elektryczny pojazd ma wznosić się na wysokość od 300 do 600 m, w samolocie zmieszczą się cztery osoby, a dystans przejazdu obejmie odległość do 60 km. Jeśli zdarzyłby się jakiś wypadek, samolot będzie wyposażony w spadochrony. Projekt Uber Elevate działa w Nowym Jorku, gdzie można na umówione spotkanie przylecieć helikopterem. Jednak współpraca Ubera i Hyundaia ma odmienić oblicze transportu miejskiego. Innowacyjna technologia może pozwolić Uberowi na rozpoczęcie ery podniebnego transportu w miastach. Na razie firma boryka się z problemem braku licencji na świadczenie zwykłych usług transportowych. Ubera nie będzie już np. w Niemczech. Sąd w Berlinie zdecydował o pozbawieniu Ubera licencji na działalność. W Londynie również nie zamówimy już Ubera. Brytyjskie władze nie przedłużyły firmie licencji ze względów bezpieczeństwa – pod kierowców podszywały się osoby trzecie, zdarzały się także kursy kierowców, którzy zostali zawieszeni bądź zwolnieni. Firma nie chciała wziąć odpowiedzialności za te nieprawidłowości. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.