Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Zabudowy z Nysy trafiły do elektrycznych ciężarówek w Norwegii

Elektryczne ciężarówki

Zabudowy z Nysy trafiły do elektrycznych ciężarówek w Norwegii

Unia Europejska zadeklarowała osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 roku, a jej śladami podążają kolejne państwa. Aby obniżyć poziomy emisji, poszczególne kraje podejmują zdecydowane środki, również w sektorze transportu. Francja i Wielka Brytania wprowadziły zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2040 roku. Wyprzedzili ich tylko Holendrzy i Norwegowie, u których taki sam zakaz zacznie funkcjonować w 2025 roku. Nowe przepisy obejmą również miejskie ciężarówki, aczkolwiek ich producenci będą mieli kilka lat więcej na przystosowanie się do zmieniającego się prawa.

Reklama

Elektryczne ciężarówki Volvo

Niedawno pisaliśmy o wzrastającej popularności elektrycznych ciężarówek. Według specjalistów z McKinsey & Company, do 2030 roku może być ich nawet 11 milionów tylko na rynkach europejskim, amerykańskim i chińskim. 

Jedną z pierwszych elektrycznych ciężarówek jest Volvo FE Electric, pojazd jest dostępny na europejskim rynku od 2019 roku. Jego masa całkowita wynosi 27 ton, natomiast elektryczny układ napędowy i akumulatory są oparte na rozwiązaniach stosowanych w autobusach Volvo. 

123244756 4022533404430448 9103417588060113862 o

Jak podaje Volvo, ciężarówka nadaje się do realizowania wymagających dostaw na terenie miast: dowozu towarów i wywozu śmieci, a także lekkiego transportu budowlanego. Dodatkowo pojazd może poruszać się w strefach czystego transportu. Ponadto, dzięki cichej pracy układu napędowego, ciężarówka może uczestniczyć w nocnych dostawach. Takie rozwiązanie okazuje się praktyczne i przyszłościowe zwłaszcza w gęsto zaludnionych miastach. 

MEGA zabudowy z Nysy

Tworzeniem zabudowy do elektrycznych ciężarówek Volvo zajmuje się polski producent przyczep i naczep z Nysy, MEGA. Jego partnerem na rynku norweskim od 2014 roku jest firma MAUR Bilpåbygg AS.

– Każdy proponowany przez nas prototyp jest na wstępnym etapie opracowywany koncepcyjnie razem z producentem, następnie przygotowywany konstrukcyjnie i produkowany w Nysie. Po testach u nas w Norwegii i informacjach zwrotnych, MEGA optymalizuje produkt, zanim dany rodzaj pojazdu czy zabudowy trafi do seryjnej produkcji – powiedział Roger Thorvaldsen, właściciel MAUR Bilpåbygg AS.

Produkcja dla firmy MAUR obejmuje obecnie: przyczepy typu tridem i tandem oraz przyczepy wywrotki na obrotnicy przeznaczone do ciężkich prac drogowo-budowlanych, naczepy wywrotki z ruchomymi osiami stworzone głównie do robót ciężkich (budowa tuneli, wożenie skał, ostrych odłamków skalnych, dużych kamieni i cięższego odpadu drogowego). Ponadto MEGA wytwarza również zabudowy stalowe do aut Volvo, Scania, Mercedes i innych.

Norweska jakość prosto z polskiej fabryki

Wszystkie produkty przeznaczone dla skandynawskich odbiorców wykonywane są ze stali Hardox, którą charakteryzuje bardzo duża wytrzymałość na ścieranie, uderzenia i inne uszkodzenia spotykane w ekstremalnych warunkach pracy.

– Nasi partnerzy z Norwegii przywiązują wielką wagę do detali i wykończeń. Skrzynie są dodatkowo zabezpieczane oraz powlekane najlepszymi lakierami dodaje Krzysztof Grabowski, kierownik działu zabudów.

123307350 4022533401097115 4832227936649548265 o

Do norweskiej firmy Tom Wilhelmsen AS, klienta MAUR, trafiły kilka dni temu trzy lekkie ciężarówki Volvo FE Electric wyposażone w zabudowy przygotowane przez zespół MEGA i MAUR. To pierwsze w Europie pojazdy elektryczne w tej konfiguracji, spełniające wymagania związane ze zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla.

W uroczystym przekazaniu pojazdów wzięła udział Premier Norwegii, Erna Solberg.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.