Elektromobilność Prawie 6 tysięcy elektrycznych dostawczaków na polskich drogach 23 lutego 2024 Elektromobilność Prawie 6 tysięcy elektrycznych dostawczaków na polskich drogach 23 lutego 2024 Przeczytaj także Polska Zielone miliardy przepadły – NIK ujawnia szokujące fakty Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport, z którego wynika, że ponad 70 mld złotych ze sprzedaży ETS-ów… rozpłynęło się w ogólnym budżecie państwa. Kontrola wykazała nieprawidłowości w systemie raportowania do KE, procedowaniu wniosków w ramach programu “Mój Prąd” i brak kontroli wewnętrznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Polska elektromobilność rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Zgodnie z danymi Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w rok 2024 weszliśmy z prawie 100 tysiącami pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Jak jednak na tym tle wygląda sytuacja pojazdów dostawczych? Według PEVO Index nad Wisłą jest ich już 5951. Reklama Elektrycznych dostawczaków jest aż o 75% więcej niż rok temu Na koniec stycznia 2024 roku flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV, battery electric vehicle) w Polsce liczyła 58 507 sztuk. Park osobowych BEV składał się z 52 556 szt. (wzrost o 66% względem zeszłego roku), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 116 sztuk (wzrost o 4%). Na koniec stycznia 2024 roku flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 5951 sztuk (wzrost o 75%). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w styczniu 2024 r. były Tesla Model Y (183 sprzedane sztuki), Mazda MX-30 (82 sztuki.) oraz Dacia Spring (61 sztuk). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz Volvo. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w styczniu 2024 r. wyniósł 2,6%. Rozwój polskiej infrastruktury ładowania W Polsce na koniec stycznia 2024 roku funkcjonowało 6086 (wzrost 33% w skali roku) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4456 prądu zmiennego (wzrost o 27%) oraz 1630 prądu stałego (55%). W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (65%), ale liczba szybkich stacji prądu stałego o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec stycznia 2024 roku kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 655 takich urządzeń. W Polsce mamy prawie 100 tys. samochodów elektrycznych. Co dalej z rozwojem elektromobilności? W których miastach można było korzystać z największej ilości ogólnodostępnych punktów ładowania? Na pierwszym miejscu jest Warszawa (591 punktów w styczniu 2024 roku), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (222), Poznań (199) i Kraków (196). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec stycznia 2024 r. 613, co oznacza wzrost o 13% względem zeszłego roku. Przyszłość polskiej elektromobilności zasilana dotacjami Już niedługo rozwój dostawczego sektora elektromobilności może przyspieszyć za sprawą rządowych dotacji. We wtorek 20 lutego ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała program dopłat do zakupu lub leasingu elektrycznych samochodów dostawczych dla przedsiębiorców. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy na ten cel w sumie 1 mld złotych, a dotacje mają być wdrażane do 2029 roku. Oprócz tego przedsiębiorcy będą mogli otrzymać od NFOŚiGW dotacje na rozwój infrastruktury ładowania zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Ogólnodostępne punkty ładowania mają mieścić się na trasach europejskiej sieci bazowej TEN-T, w central logistycznych oraz terminalach intermodalnych. Programy te mają przyczynić się do zmniejszenia emisyjności transportu ciężkiego w Polsce. – Więcej o nowych dotacjach od NFOŚiGW pisaliśmy tu: Dużo zmian w NFOŚiGW. 7 miliardów na dotacje do wiatraków, elektryków i stacji ładowania Źródło: informacja prasowa – PSPA Fot. Canva (Scharfsinn86; khunkorn) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.