Wiadomości OZE Holenderscy studenci zaprezentowali samochód z materiałów biodegradowalnych 24 sierpnia 2017 Wiadomości OZE Holenderscy studenci zaprezentowali samochód z materiałów biodegradowalnych 24 sierpnia 2017 Przeczytaj także Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Świat Rosja nałożyła na Google karę 2,5 decyliona dolarów za bany na YouTube Rosyjskie państwowe kanały telewizyjne zażądały od Google wypłacenia 2 undecylionów rubli, co odpowiada kwocie 2,5 decyliona dol. w ramach rekompensaty za zablokowanie ich kont na YouTube. Profile te popierały inwazję na Ukrainę. Czy biodegradowalny samochód jest kolejnym krokiem w kierunku w pełni przyjaznych środowisku pojazdów? Zespół studentów z Uniwersytetu Technologicznego w Eindhoven jest właśnie takiego zdania. Zaprezentował on auto wykonane z cukru buraczanego i konopii. Materiały te są w pełni biodegradowalne. Projekt nazwany jest LINA. Reklama Auto waży około 310 kilogramów i potrafi osiągnąć prędkość ponad 75 kilometrów na godzinę. https://youtu.be/pTEuJP5jeqE Jak informuje agencja Reutersa jedyne komponenty pojazdu, które nie są wykonane z materiału biologicznego to koła oraz element system zawieszenia. Materiały wykorzystane do konstrukcji LINY to lekkie biopolimery. Charakteryzują się podobnym stosunkiem wytrzymałości do wagi jak na przykład włókno szklane, czasami stosowane w konstrukcji samochodów. Polimer z cukru buraczanego jest formowany w płyty przypominające plastry wosku pszczelego, o charakterystycznym kształcie sześciokątnych komórek. Elementy te są następnie umieszczane pomiędzy dwoma płytami z kompozytu opartego o włókna konopii. Pojazd zasilany jest elektrycznie. Zamontowano w nim ogniwa litowo-jonowe, które zasilają dwa silniki prądu stałego o łącznej mocy 8 kW. Samo wykonanie auta, jak przyznaje kierownik projektu, Noud van de Gevel, nie jest tak problematyczne jak dalsze wyzwania. Auto to póki co nie przechodziło jeszcze crashtestów, ponieważ wykorzystany biopolimer zachowuje się zupełnie inaczej niż metal – pęka, a nie gnie się. Rozwiązanie tej kwestii jest kolejnym wyzwaniem, jakie musi zostać pokonane przez twórców z Eindhoven. Studencki zespół z Holandii zamierza rozpocząć testy pojazdu na drogach gdy tylko holenderskie władze wydadzą stosowne pozwolenie na poruszanie się auta po drogach publicznych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.