Elektromobilność Kraków wydał prawie 1 mln zł, żeby przekonać mieszkańców do Strefy Czystego Transportu 18 października 2024 Elektromobilność Kraków wydał prawie 1 mln zł, żeby przekonać mieszkańców do Strefy Czystego Transportu 18 października 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Pierwotnie SCT miała funkcjonować w Krakowie już od 2022 roku. Wciąż jednak pomysł ten spotyka się ze sceptycyzmem mieszkańców, którzy protestują przeciwko restrykcyjnym ograniczeniom. Aby wpłynąć na ich opinie, miasto rusza z kampanią promocyjną, która kosztowała Zarząd Transportu Publicznego aż… 800 tys złotych! Reklama Kiedy Kraków wprowadzi SCT? Jak wynika z badań Krakowskiego Alarmu Smogowego, samochody z silnikami diesla wyprodukowane przed 2009 rokiem, mimo że stanowią jedynie 17% wszystkich pojazdów, odpowiadają aż za 42% tlenków azotu w atmosferze. Rozwiązaniem tego problemu ma być zakaz wjazdu do miasta samochodów niespełniających konkretnych norm. W 2022 roku uchwała o SCT została przyjęta przez radnych Zarządu Publicznego, ale decyzją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego stwierdzono jej nieważność ze względu na braki formalne, np. brak konkretnych granic strefy. Uchwała wzbudziła zamieszanie i spotkała się z protestami mieszkańców, którzy byli szczególnie niezadowoleni brakiem konsultacji społecznych. Planowany termin przesunął się na 1 lipca 2025 roku. Do Krakowa nie będą mogły wjechać samochody osobowe i ciężarowe, które nie spełniają norm Euro3 w przypadku aut benzynowych i LPG oraz Euro5 w przypadku diesli. Miasto, ucząc się na błędach, przed wprowadzeniem kolejnej uchwały postawiła na zmianę mentalności mieszkańców. Już 20 października w Krakowie ruszy kampania informacyjno-edukacyjna, której celem będzie przekonanie Krakowian do strefy czystego transportu. Koszt kampanii to aż 800 tys zł., a całe przedsięwzięcie zostało zlecone prywatnej agencji reklamowej, firmie ANDO (Agencja Nie Do Ogarnięcia), z którą umowę 20 września podpisał Zarząd Transportu Publicznego. – W przyszłym tygodniu pojawią się pierwsze publikacje związane z akcją informacyjno-edukacyjną, mówiącą o wpływie transportu drogowego na zanieczyszczenie powietrza w mieście i sposobach na jego ograniczenie – czytamy w oficjalnym komunikacie ZCT. SCT w Krakowie nie powstanie w tym roku? A kiedy? Czy to zadziała? Na działania przekonujące mieszkańców mają składać się plakaty, billboardy oraz kampania w prasie i mediach społecznościowych. Duży nacisk został położony właśnie na kanały internetowe, w których do promocji SCT zostali zaangażowani influencerzy. Cała akcja będzie trwać 3 miesiące. – Ta kampania jest przede wszystkim po to, aby pokazać, w jaki sposób transport drogowy wpływa na zanieczyszczenie powietrza, jakie zanieczyszczenia są w spalinach, co to jest norma Euro silnika i jak można ograniczyć zanieczyszczenia pochodzące z transportu drogowego – powiedział Maciej Piotrkowski z ZTP. Celem kampanii jest pokazanie, że Strefa Czystego Transportu to nie tylko ograniczenia, ale też inwestycja w długofalową poprawę jakości powietrza. Planowane są również ankiety, które pomogą sprawdzić stosunek mieszkańców do projektu. Według zapowiedzi, będą miały one decydujący wpływ na ostateczną decyzję o jego kształcie. – Będą się ukazywać różne publikacje w portalach i na social mediach. – Chcemy zrobić film o strefach czystego transportu. Zakładamy podjęcie współpracy z influencerami, youtuberami – dodał przedstawiciel ZTP. Zobacz też: Za wyrejestrowanie samochodu spalinowego darmowy bilet na komunikację miejską Źródło: pap.pl, smoglab.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.