Elektromobilność A2 bije rekordy! Jedna z najdroższych autostrad świata z nową podwyżką 11 marca 2025 Elektromobilność A2 bije rekordy! Jedna z najdroższych autostrad świata z nową podwyżką 11 marca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Spółka zarządzająca autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin zapowiedziała wprowadzenie kolejnych podwyżek. Ile zapłacą kierowcy za przejechanie tego 150-kilometrowego odcinka? Reklama Podwyżki na A2 – ile zapłacą kierowcy? Od 11 marca w życie mają wejść nowe stawki za przejazd autostradą A2 na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Odcinek ten jest podzielony na trzy fragmenty: Konin – Września, Września – Poznań i Poznań – Nowy Tomyśl. Na każdym z nich stoją bramki, a przejazd przez jedną z nich kosztuje dziś 34 zł. Oznacza to, że za przejechanie 150-kilometrowego odcinka kierowca musi zapłacić 102 zł. Od 11 marca stawka wzrośnie o 2 zł za każdy 50-kilometrowy odcinek. To spora podwyżka, szczególnie w porównaniu z rokiem 2020, gdy przejazd kosztował zaledwie 60 zł. Najbardziej wprowadzenie zmian odczują kierowcy ciężarówek i pojazdów ponadwymiarowych, którzy zapłacą odpowiednio 138 i 360 zł. Ruszają trzy nowe programy dofinansowania dla elektromobilności Powodem podwyżki są remonty? Spółka Autostrada Wielkopolska tłumaczy podwyżki koniecznością realizacji inwestycji oraz wzrostem kosztów utrzymania infrastruktury. Obecnie trwa rozbudowa 10-kilometrowej trasy między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód, która ma pochłonąć ponad 350 mln zł. Jak wynika z informacji podanych przez Ministerstwo Infrastruktury – po wygaśnięciu umów nie jest planowane przedłużenie koncesji na autostrady A4 i A2. Mają one przejść pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W przypadku A2 ma to jednak nastąpić dopiero w 2037 roku. – Rosnące nakłady na inwestycje, obsługa zobowiązań finansowych oraz wzrost kosztów bieżącego utrzymania wpływają na wzrost kosztów operacyjnych spółki. Dodatkowym obciążeniem jest utrzymujący się wzrost inflacji, wysokie stopy procentowe i wzrost wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, które bezpośrednio przekładają się na koszty finansowania projektów i utrzymania autostrady – podała AWSA. Według danych zebranych przez firmę Budget Direct Polska posiada jedne z najdroższych dróg na świecie pod względem opłat za przejazd. Autostrada A2 znalazła się w tym zestawieniu na niechlubnym 10 miejscu. Jedną z droższych jest również A4 łącząca Katowice i Kraków. Zobacz też: Od 2035 roku nie będzie można kupić nowego samochodu spalinowego. Komisja Europejska podtrzymuje stanowisko Źródło: autoswiat.pl, fakt.pl, dzienniklodzki.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.