Wiadomości OZE AGH Solar Boat modernizuje swoją łódź 07 marca 2018 Wiadomości OZE AGH Solar Boat modernizuje swoją łódź 07 marca 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. O innowacyjnej solarnej łodzi „Baśka” dla portalu ŚOZE opowiedzieli studenci krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, zaangażowani w projekt AGH Solar Boat. – Tak naprawdę budowanie łodzi to jest bardzo zdywersyfikowana dziedzina nauki i techniki. My to wszystko połączyliśmy i przede wszystkim się zaprzyjaźniliśmy. Zbudowaliśmy to wszystko na zawody w Monte Carlo, gdzie byliśmy już w ubiegłym roku i zajęliśmy 5. miejsce. Teraz sięgamy znacznie wyżej: cały rok poświęcamy na zmodernizowanie naszej „Baśki”, aby w tym roku – podczas zawodów w 2018 roku – powalczyć o najwyższy stopień podium. Czy to się uda? Nie mamy pojęcia, ale jedno jest pewne: zrobimy wszystko, aby to było możliwe, dlatego już dzisiaj ciężko pracujemy i analizujemy to, co się wydarzyło i wiemy, co możemy zrobić lepiej – powiedziała Joanna Maraszek, jedna ze studentek zaangażowanych w AGH Solar Boat Team. Reklama Jednoosobowa łódź „Baśka” zasilana jest energią słoneczną. W całości została zbudowana dzięki pracy ponad 40-osobowego zespołu studentów z krakowskiej AGH. Wykonano ją z kompozytów węglowych, a do jej zasilenia wykorzystano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 1000 W. Mniejsze elementy łodzi powstały na terenie pracowni AGH, natomiast 6-metrowy kadłub w stoczni zlokalizowanej pod Rzeszowem. Za realizację projektu odpowiedzialni są członkowie dwóch uniwersyteckich organizacji: Studenckiego Koła Naukowego Eko-Energia (działającego przy Wydziale Energetyki i Paliw AGH) oraz Akademickiego Klubu Żeglarskiego AGH. – Tutaj mamy ukryty silnik, który poprzez wał i przekładnię przekazuje moment obrotowy na śrubę. Pylon wykonany jest z włókna węglowego i żywicy epoksydowej, dzięki czemu osiągamy świetny stosunek wytrzymałości do masy. Tutaj mamy też tajemnicę naszej „Baśki”, czyli hydroskrzydła, które także zostały wykonane z włókna węglowego. Dzięki nim możemy podnieść się nad wodę przy odpowiedniej prędkości i zminimalizować opór, ponieważ jedyne części, które zostaną w wodzie, będą to nasze pylony – podkreślił Daniel Gut z AGH Solar Boat Team. Dzięki zastosowaniu hydroskrzydeł kontrolowanych przez urządzenia pokładowe solarna łódź „Baśka” będzie mogła osiągnąć prędkość ok. 20 węzłów (37 km/h). Więcej informacji na temat AGH Solar Boat można znaleźć na oficjalnej stronie projektu: http://www.solarboat.agh.edu.pl/. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.