Wiadomości OZE Akrep IIe – pojazd elektryczny do zadań militarnych 04 maja 2019 Wiadomości OZE Akrep IIe – pojazd elektryczny do zadań militarnych 04 maja 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Pojazdy elektryczne poza komunikacją miejską czy prywatną śmiało wchodzą także w inne sektory – produkcyjne, ratownicze, a nawet wojskowe. Jak się okazuje, technologia ta może mocno wspomóc także… przemysł zbrojeniowy. Przykładem tego jest opancerzony Akrep IIe z napędem na cztery koła. Reklama Turecki koncern OTOKAR motoryzacyjny zaprezentował w trakcie IDEF 2019 w Stambule Akrep IIe – opancerzony pojazd o napędzie elektrycznym. Opracowano go przy współpracy AxleTech. Pomimo nawiązania do pojazdu Akrep (tur. scorpion), najnowszy model ma z nim niewiele wspólnego. Co go zatem wyróżnia? Akrep IIe – na wojnę na silniku elektrycznym? Według producenta Akrep IIe pozwala na wykonywanie różnorodnych misji (nie tylko militarnych). Podstawowy model zapewnia ochronę żołnierzom przed ostrzałem z broni ręcznej i odłamkami z artylerii. Mocna konstrukcja zwiększa odporność m.in. na wybuchy min. Możliwa jest także instalacja dodatkowego opancerzenia, które ma wytrzymać ostrzał z ręcznych wyrzutni przeciwpancernych. Zaprezentowana w Stambule wersja została wyposażona w automatyczną armatkę kalibru 25 mm i karabin maszynowy 7,62 mm. W tej chwili OTOKAR przewiduje produkcję pod kątem działań wywiadowczych, zwiadowczych, przeciwlotniczych oraz misji sił specjalnych. W przyszłym roku do produkcji ma trafić Akrep II o wysokoprężnym silniku, który pozwoli na wyposażenie w armatkę o kalibrze 90mm. Więcej niewiadomych niż wiadomych Na razie brak konkretów co do parametrów pojazdu, w tym silnika elektrycznego. Wiadomo, że pojazd ma dysponować dużą zwrotnością i prędkością. Napęd na cztery koła pomoże mu poruszać się po trudnym terenie. Ładowanie przy całkowitym wyczerpaniu baterii ma zająć trzy godziny. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi 250 km (może być jednak zwiększony). Akreb IIe został wyprodukowany jako następca pojazdów Akrep I i Cobra. Jak widać, technologia elektryczna znajduje swoje miejsce także w branży wojskowej. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.