Elektromobilność Arc Vector – motocykl elektryczny dla bogatych 06 listopada 2018 Elektromobilność Arc Vector – motocykl elektryczny dla bogatych 06 listopada 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Na targach motocyklowych EICMA w Mediolanie Arc zaprezentowano nowy motocykl elektryczny – Arc Vector, złożony przez Marka Trumana, pracującego wcześniej dla Jaguara. Jak zapewniają producenci, pojazd ten ma być niezłą gratką dla odbiorcy z zasobniejszym portfelem. Reklama Truman i jego zespół od pewnego czasu pracowali nad koncepcją elektrycznego motocykla, która w wersji ostatecznej został zaprezentowany jako Arc Vector. Pojazd ten z silnikiem o łuku wektorowym o mocy 95 kW maksymalnie może przyspieszyć do 241 km/h (150 mph). Jego zasięg w trakcie szybkiej jazdy po autostradzie szacowany jest na 193 km (120 mil), a po mieście na 274 km (170 mil). Producent zapowiada, że wyprodukowanych będzie jedynie 355 egzemplarzy tego motocykla. Ze względu na parametry oraz ograniczoną ilość jego cena wyniesie 117 tys. dolarów amerykańskich (około 450 tys. złotych), co wskazuje, że Arc w tym przypadku nie stawia na masowego odbiorcę ani nie na produkcję na bardzo dużą skalę. Arc Vector poza ceną oraz zasięgiem wyróżnia również samonośne nadwozie, która zostało zbudowana z włókna węglowego i mieści w sobie całą elektronikę, sterowniki, silnik oraz baterię. Ponadto motocykl wyposażony jest w niestandardowe amortyzatory Ohlins i hamulce Brembo, a cała jego konstrukcja, według firmy, jest o 25% lżejsza niż tego typu pojazdów dostępnych na rynku. Przyszły właściciel Arc Vector w ramach wyposażenia dostanie również kask z wyświetlaczem HUD, który ułatwi dostęp do najważniejszych informacji w trakcie jazdy, oraz specjalną kurtkę zapewniającą dotykowe sprzężenie zwrotne, takie jak podawanie fizycznych sygnałów, gdy inny pojazd zbliża się od tyłu. Kurtka wykorzystuje wbudowane głośniki, aby sygnalizować informacje za pomocą wibracji oraz dawać użytkownikowi możliwość tzw. poczucia muzyki w trakcie jazdy. Tak komentuje uwagi na temat dodatkowego wyposażenia Arc Vector Truman: „Ludzie pytają mnie, czy to może rozpraszać uwagę, ale w rzeczywistości jest całkowicie przeciwne. Technika uwalnia ciebie i twoje zmysły, ponieważ rozproszenia zostały usunięte. Pozwala skoncentrować się na drodze i motocyklu, aby po prostu cieszyć się chwilą, wiedząc, że (…) informacje, których potrzebujesz, znajdują się tuż przed tobą”. Dodaje również że: “Technologia, osiągi, bezpieczeństwo i doświadczenie łączą się jak nigdy dotąd na dwóch kołach. Vector jest czymś więcej niż tylko najlepszym na świecie motocyklem elektrycznym; to pierwszy na świecie motocykl ze zintegrowanym wielozmysłowym interfejsem HMI (Human Machine Interface)”. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.