Wiadomości OZE Bezpieczne akumulatory cynkowo-jonowe z elektrolitem żelowym 31 lipca 2018 Wiadomości OZE Bezpieczne akumulatory cynkowo-jonowe z elektrolitem żelowym 31 lipca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Zjawiska termiczne od dawna są istotnym problemem w projektowaniu akumulatorów o wysokiej gęstości energii i dużej mocy. Tego rodzaju ogniwa generują dużo ciepła podczas szybkiego ładowania i rozładowywania dużym prądem, co jest niebezpieczne. Problematyczne jest zwłaszcza ryzyko związane z przeładowaniem lub zwarciem takiego ogniwa. Reklama Aby poprawić poziom bezpieczeństwa w nowoczesnych ogniwach, stosuje się rozmaite zabezpieczenia, wbudowane bezpieczniki czy środki gaśnicze. Niestety większość z nich zapewnia jednorazową ochronę i nie umożliwia powrotu do działania akumulatora po awarii, gdy np. temperatura wróci do bezpiecznego poziomu. Obecnie badacze poszukują bezpiecznych i inteligentnych rozwiązań tego problemu. Umożliwić to ma projektowanie ogniw, które powracają do działania po ustaniu niebezpiecznych dla nich okoliczności. Tego rodzaju działanie wymaga dynamicznej zmiany procesów elektrochemicznych w ogniwie w odpowiedzi na zmieniającą się temperaturę ogniwa. Jednym z sposobów na uzyskanie takiego poziomu adaptacji jest wykorzystanie przejścia sol-żel w hydrożelach. Wielu badaczy interesuje się tym tematem i widać już pierwsze tego rezultaty. Hydrożele w temperaturze pokojowej i niższej są w stanie płynnym. Rozgrzanie ich powyżej temperatury krytycznej powoduje przejście w stały żel. Proces ten jest w pełni odwracalny. Opracowano szereg polimerów, które pozwalają na realizację tego przejścia. Są one doskonałymi kandydatami na elektrolity akumulatorów przyszłości. Zespół kierowany przez profesora Chunyi Zhi z Miejskiego Uniwersytetu w Hong Kongu stworzył nowoczesny, czuły na temperaturę polimer, w którym obserwować można przejście sol-żel. Składa się on z poli (kwasu N-izopropyloakryloamido-koakrylowego) (PNA). PNA wykorzystano w ogniwie cynkowy z dwutlenkiem manganu. System, po podgrzaniu do temperatury krytycznej, przestaje działać – przejście elektrolitu w stan żelu skutecznie wstrzymuje migrację jonów cynkowych, co doprowadza do zwiększenia rezystancji wewnętrznej ogniwa i zmniejszenie pojemności. W konsekwencji akumulator przestaje działać. Po ochłodzeniu ogniwa przejście następuje w odwrotną stronę i akumulator znowu funkcjonuje, jak wcześniej. Dodatkową zaletą wykorzystania przejścia sol-żel jest to, że ogniwo ma różne charakterystyki ładowania/rozładowania w różnej temperaturze. Dzięki temu regulacja ogniwa działa w ‘inteligentny’ i dynamiczny sposób. Nowe ogniwa dają ogromną nadzieję na przyszłość. Prace zespołu z Hong-Kongu wskazują, że nowa technologia umożliwi stworzenie bezpiecznych akumulatorów opierających się na odwracalnym przejściu sol-żel. Źródło: phys.org Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.