Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Biegiem w stronę zrównoważonego rynku obuwia. Poznaj afrykańską markę Enda

Biegiem w stronę zrównoważonego rynku obuwia. Poznaj afrykańską markę Enda

Światowy rynek obuwia jest ogromny. Badania mówią, że ponad 30 tys. globalnych firm obuwniczych zatrudnia 10 milionów ludzi i produkuje 23 miliardy par butów rocznie. Wśród tych firm są również zrównoważone marki. Zrównoważone, czyli jakie? Temat opisujemy na przykładzie kenijskiej marki Enda.

Reklama

Kolebka biegania

Kenia słynie z utalentowanych biegaczy długodystansowych. To właśnie kenijscy sportowcy zajmują miejsca na podium na wielu zawodach, maratonach czy olimpiadach. Wydaj się zatem, że to w Kenii powinna mieścić się kolebka produkcji sportowego obuwia. Niestety tak nie jest. Większość firm produkujących buty do biegania swoje siedziby ma w Europie lub Stanach Zjednoczonych. Na tym tle Enda jest wyjątkowa. Marka współpracuje z kenijskimi sportowcami. Na miejscu powstają projekty, odbywają się testy i produkcja obuwia. To stąd buty trafiają do biegaczy na całym świecie.

Marka z certyfikatami

„Enda” w lokalnym języku suahili oznacza „Idź!”. Firma powstała w 2016 roku. Została założona przez Navalayo Osembo, kenijską przedsiębiorczynię, która wcześniej pracowała w Nowym Jorku oraz Weldona Kennedy’ego, działacza społecznego i entuzjastę butów do biegania. Marzeniem Navalayo Osembo było założyć firmę produkującą buty do biegania w kraju, czerpać z bogatego dziedzictwa sportowego Kenii, jednocześnie tworząc możliwości utrzymania dla lokalnych społeczności. I to się udało!

Enda posiada certyfikaty B-Corporation i Climate Neutral. Certyfikat B-Corporations otrzymują firmy, które spełniają najwyższe standardy społeczne i środowiskowe, przejrzystości publicznej i odpowiedzialności prawnej w celu zrównoważenia zysku i celu. A jako firma neutralna dla klimatu mierzy i kompensuje ślad węglowy.

Produkcja z wykorzystaniem OZE

Produkcja W Kenii odbywa się przy użyciu energii wodnej, wiatrowej, słonecznej i geotermalnej. Firma odzyskuje również stare gazety, które są wykorzystywane do pakowania oraz używa toreb na buty wielokrotnego użytku.

Tworząc buty na miejscu marka wspiera wiele osób. Od dostawców surowców i komponentów, przez tych, którzy są zatrudnieni przy projektowaniu i produkcji, po tych, którzy zajmują się sprzedażą. To świadoma decyzja właścicieli. Podobnie jak ta, aby 2% przychodów przeznaczać na projekty społecznościowe. Stworzyli oni również Fundację Enda, która wspiera obecnie projekt w slumsach.  

anthony soberal KH26LC5q9fs unsplash

Blisko lokalnych społeczności

Każda seria butów jest projektowana w unikalny sposób, aby uwzględnić aspekt Kenii lub lokalnych społeczności, taki jak wzory i kolory. Pierwszą serię butów firma wypuściła na rynek w 2017 roku. Była to seria Iten nazwana na cześć słynnego miasta w kenijskiej dolinie Rift, skąd wywodzi się wielu najlepszych biegaczy na świecie. Buty Iten zostały wyprodukowane dzięki finansowaniu społecznościowemu. Za pośrednictwem platformy crowdfundingowej Kickstarter udało się zebrać 120 tys. dolarów!  Druga seria Lapatet pojawiła się w 2019 roku. Została opracowana po 18 miesiącach badań i testów. Lapatet to nazwa Kalenjin, która oznacza „bieganie”.

Źródło: greenbiz.com, globalvoices.org, wipo.int

fot. główne: Damian Patkowski/Unsplash, fot. Anthony Soberal/Unsplash

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.