Elektromobilność CO2 a samochód elektryczny na prąd z węgla 15 listopada 2017 Elektromobilność CO2 a samochód elektryczny na prąd z węgla 15 listopada 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Według raportu Transport and Environment, opracowanego przez naukowców z brukselskiego uniwersytetu VUB, samochody napędzane dieslem produkują o wiele więcej gazów cieplarnianych w porównaniu z pojazdami elektrycznymi, które bazują na energii pochodzącej z elektrowni węglowych. Liderem w rankingu państw o najbardziej emisyjnym sektorze energetycznym okazała się Polska. Pozycja naszego kraju jest spowodowana produkcją dwutlenku węgla w elektroenergetyce (650g CO2/kWh). W porównaniu do pojazdów z silnikiem Diesla samochody elektryczne produkują około 25 procent mniej dwutlenku węgla, co zawdzięczamy temu, że są ładowane energią produkowaną przez nasze elektrownie. Reklama W czołówce listy raportu Transport and Environment znajdują się także takie kraje, jak: Niemcy, Holandia, Włochy oraz Hiszpania. Ich średnia emisyjność oscyluje w granicach 80–120 g CO2/km. Oczywiście warto również wymienić kraje, które wypadły najlepiej na tle całej Europy, czyli Francję oraz Szwecję. Ich średnia emisyjność mieści się poniżej 40g CO2/km. W Szwecji ma ona wynieść nawet 20 g CO2/kWh, czyli aż trzydzieści dwa razy mniej niż w naszym kraju! Z raportu wynika, iż w Europie samochody elektryczne stanowią jedynie 1,7 procent wszystkich zarejestrowanych pojazdów. W związku z tym Komisja Europejska rozważa wprowadzenie nowych regulacji, które mają pomóc w rozpowszechnieniu samochodów zero emisyjnych. Raport Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles można przeczytać tutaj: https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/TE%20-%20draft%20report%20v04.pdf Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.