Elektromobilność CO2 a samochód elektryczny na prąd z węgla 15 listopada 2017 Elektromobilność CO2 a samochód elektryczny na prąd z węgla 15 listopada 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Według raportu Transport and Environment, opracowanego przez naukowców z brukselskiego uniwersytetu VUB, samochody napędzane dieslem produkują o wiele więcej gazów cieplarnianych w porównaniu z pojazdami elektrycznymi, które bazują na energii pochodzącej z elektrowni węglowych. Liderem w rankingu państw o najbardziej emisyjnym sektorze energetycznym okazała się Polska. Pozycja naszego kraju jest spowodowana produkcją dwutlenku węgla w elektroenergetyce (650g CO2/kWh). W porównaniu do pojazdów z silnikiem Diesla samochody elektryczne produkują około 25 procent mniej dwutlenku węgla, co zawdzięczamy temu, że są ładowane energią produkowaną przez nasze elektrownie. Reklama W czołówce listy raportu Transport and Environment znajdują się także takie kraje, jak: Niemcy, Holandia, Włochy oraz Hiszpania. Ich średnia emisyjność oscyluje w granicach 80–120 g CO2/km. Oczywiście warto również wymienić kraje, które wypadły najlepiej na tle całej Europy, czyli Francję oraz Szwecję. Ich średnia emisyjność mieści się poniżej 40g CO2/km. W Szwecji ma ona wynieść nawet 20 g CO2/kWh, czyli aż trzydzieści dwa razy mniej niż w naszym kraju! Z raportu wynika, iż w Europie samochody elektryczne stanowią jedynie 1,7 procent wszystkich zarejestrowanych pojazdów. W związku z tym Komisja Europejska rozważa wprowadzenie nowych regulacji, które mają pomóc w rozpowszechnieniu samochodów zero emisyjnych. Raport Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles można przeczytać tutaj: https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/TE%20-%20draft%20report%20v04.pdf Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.