Elektromobilność Coraz mniej rejestrowanych samochodów elektrycznych. Najgorszy wynik w UE 09 stycznia 2025 Elektromobilność Coraz mniej rejestrowanych samochodów elektrycznych. Najgorszy wynik w UE 09 stycznia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. W Polsce rejestruje się coraz mniej samochodów elektrycznych. W 2024 roku było to zaledwie 14,8 tys., czyli o 3% mniej niż w roku poprzednim. Co jest przyczyną? Reklama Rejestracja samochodów elektrycznych spada Polski rynek elektromobilności w 2024 roku odnotował straty – spadła ilość rejestrowanych samochodów elektrycznych oraz udział rynkowy osobowych “elektryków”. Według danych z listopada, w 2024 roku zarejestrowano 14,8 tys. pojazdów zasilanych zieloną energią, co oznacza, że liczba rejestracji spadła o 3,5% w stosunku do roku poprzedniego. To jeden z najgorszych wyników w całej Unii Europejskiej – gorszy “osiągnęły” jedynie Słowacja i Chorwacja. – 2024 był trudnym, jeżeli nie najtrudniejszym rokiem w dotychczasowej, krótkiej historii polskiej nowej mobilności. W wielu państwach UE, po latach obowiązywania subsydiów, rynki straciły nieco na dynamice lub ustabilizowały się, co nastąpiło jednak przy wysokich wolumenach sprzedaży. Natomiast w Polsce jakikolwiek spadek nie powinien mieć miejsca na obecnym, bardzo wczesnym rozwoju sektora. Negatywnie na tempie rozwoju rynku odbiła się niespodziewana decyzja najpierw o zawieszeniu, a następnie o przedwczesnym zakończeniu programu „Mój elektryk”. Do września, gdy dotacje miały jeszcze wpływ na liczbę rejestracji, odnotowywaliśmy wzrost sprzedaży rok do roku. Nieznaczny, ale jednak wzrost. W ostatnich miesiącach jest to już ciągły spadek.– mówi Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM. W Polsce zarejestrowano łącznie 49 149 samochodów, z czego 31,2% to samochody z silnikiem benzynowym, 16,6% z silnikiem diesla i 77,5% zasilanych LPG. Najmniej nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych jest wśród pojazdów dostawczych. To jedynie 1,6 tys., czyli o 29% mniej niż w roku poprzednim. Spodziewane zmiany w tym segmencie mogą nastąpić po wprowadzeniu programu NFOŚiGW na rok 2025: “Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategori N2 i N3”. Strefa Czystego Transportu w Krakowie – czy zasady zostaną zaostrzone? Rośnie liczba ładowarek Rok 2024 był rekordowy pod względem rozbudowy infrastruktury ładowania. Uruchomiono niemal 1000 szybkich punktów ładowania, czyli dwa razy więcej niż w roku 2023. Oznacza to, że w kraju funkcjonuje ok. 8,3 tys. punktów. To nadal znacznie mniej niż w Belgii (80 tys.) czy Austrii (30 tys.). – Odnotowany w tym roku rekord to przede wszystkim zasługa branży, która stale zwiększa skalę inwestycji mimo braku odpowiedniego wsparcia systemowego oraz przy ograniczonym popycie na usługi ładowania wynikającym z wciąż niskiego udziału EV we flocie pojazdów. Warto mieć również na uwadze, że oddawanie do użytku kolejnych punktów w 2024 r. stanowiło finalizację projektów rozpoczętych miesiące, a nawet lata wcześniej (i często dofinansowanych z zakończonego już programu wsparcia) – czytamy w raporcie PSNM. Zobacz też: 90% sprzedanych samochodów to pojazdy elektryczne! Jedyny taki kraj w Europie Źródła: psnm.org, zds.org.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.