Elektromobilność Czego potrzebujemy, aby przyspieszyć rozwój e-mobilności w Polsce? [WYWIAD] 07 lutego 2023 Elektromobilność Czego potrzebujemy, aby przyspieszyć rozwój e-mobilności w Polsce? [WYWIAD] 07 lutego 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Jak wynika z najnowszych danych PSPA, w Polsce na jeden punkt ładowania przypada ok. 13 samochodów z napędem elektrycznym. Według wytycznych Unii Europejskiej to zbyt mało, aby zapewnić komfort podróży. Jak przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce? Opowiada ekspert Asseco Grzegorz Węgrzyn. Reklama Do wejścia w życie unijnego rozporządzenia o zakazie rejestracji nowych samochodów z napędem spalinowym zostało 12 lat. Nie jest to dużo czasu mając na uwadze ogromną skalę inwestycji jakich trzeba dokonać, aby móc spełnić założenia regulatora. Co można zrobić, aby przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce? Po pierwsze jest to rozbudowa infrastruktury szybkich stacji ładowania. Zgodnie z Rozporządzeniem o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych (AFIR) kraje Unii Europejskiej będą zobowiązane do rozbudowy sieci do ładowania samochodów elektrycznych przy drogach tranzytowych.Kluczowa będzie inwestycja w szybkie punkty ładowania, powyżej 150 kW, które usprawnią podróże na duże odległości. Stanowi to ogromne wyzwanie dla Polski, która w skali europejskiej uznawana jest za kraj o dużej powierzchni. Obecnie, długi czas ładowania i niewielka dostępność stacji zniechęcają do zakupu pojazdów elektrycznych i stanowią istotną przeszkodę na drodze do e-mobilności. Jak Polacy wybierają samochody elektryczne? A jaką rolę w rozwoju elektromobilności odgrywa dostosowanie sieci elektroenergetycznych do obsługi zwiększonych mocy? Szybkie stacje ładowania wymagają ogromnej mocy elektrycznej. Niezbędne są inwestycje w modernizację sieci przesyłowych i dystrybucyjnych, aby móc je obsłużyć. Prowadzone są obecnie prace nad stworzeniem mapy zawierającej informacje, gdzie powinny być rozmieszczone stacje ładowania. Fakt, że drogi często biegną przez tereny niezurbanizowane, sprawia, że ułożenie nowych kabli stanowi ogromne przedsięwzięcie, nie tylko dla Polski, ale również innych krajów Wspólnoty. A czy dysponujemy odpowiednimi narzędziami, które mogłyby usprawnić zarządzanie infrastrukturą? Rozwój sieci wiąże się ze wzrostem jej złożoności co wymusza zapewnienie wsparcia informatycznego. Przykładem takiego rozwiązania są systemy IT z rodziny Asseco Utility Management Solutions (AUMS), które umożliwiają paszportyzację, ewidencjonowanie oraz utrzymanie wszystkich elementów infrastruktury.Ponadto pozwalają na realizację analiz sieciowych i obliczeń inżynierskich, tak istotnych ze względu na przyłączane stacje ładowania i rozproszone źródła wytwórcze. Bez wsparcia nowoczesnych technologii trudno będzie zarządzać infrastrukturą elektroenergetyczną, która jest niezbędna do stworzenia warunków dla rozwoju e-mobilności. Jak przedstawia się infrastruktura ładowania aut elektrycznych w polskich miastach? Od wielu lat obserwujemy trend polegający na ograniczaniu ruchu pojazdów osobowych centrach miast. Towarzyszy temu powstawanie hubów komunikacyjnych przy zajezdniach z parkingami P+R. Umieszczenie w tych miejscach stacji ładowania stanowi kolejny, naturalny etap i przyczyni się do rozwoju e-mobilności.Punktami, w których powinny być instalowane ładowarki dla pojazdów elektrycznych, są również centra handlowe i biurowce. Te o słabszej mocy mogą być połączone nawet z latarniami ulicznymi przy miejscach parkingowych. Zmiana oświetlania na LED pozwoli na uzyskanie rezerw mocy, które można wykorzystać do wsparcia e-mobilności. Czy w rewolucję w transporcie mogą włączyć się mali przedsiębiorcy? Jeśli tak, to w jaki sposób? Tak, nie tylko administracja powinna brać udział w rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. E-mobilność w Polsce wymaga zbudowania społeczności, którą będą tworzyły małe firmy.Przykładowo zakład fryzjerski czy restauracja mogłyby zainwestować w ładowarkę elektryczną na miejscu parkingowym przed wejściem, traktując to jako usługę dodatkową. Klienci ładowaliby swój samochód podczas wizyty w salonie lub jedząc kolację. Niestety pewne utrudnienie stanowią przepisy, które nakładają na przedsiębiorców stałe opłaty oraz wymagają złożonej procedury odbioru. Ich uproszczenie zachęciłoby mały biznes do udziału w rozwoju e-mobilności.Społeczności składające się z mniejszych podmiotów mogą w łatwy sposób zarządzać swoimi stacjami ładowania korzystając z platform, takich jak AUMS Elmo, które umożliwiają kontrolę wszystkich aspektów świadczonej usługi, łącznie z rozliczeniem i fakturowaniem. Czytaj także: Zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi w UE przesądzony! źródło: informacja prasowa Asseco, fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.