Elektromobilność Darmowe rowery dla mieszkańców Krakowa. Park-e-Bike powraca 01 kwietnia 2025 Elektromobilność Darmowe rowery dla mieszkańców Krakowa. Park-e-Bike powraca 01 kwietnia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Krakowianie po raz kolejny mogą skorzystać z systemu Pak-e-Bike, który umożliwia darmowe poruszanie się rowerami miejskimi. Pojazdy są dostępne w na kilku stacjach, otwartych od 6:00 do 21:00. System ma zachęcić mieszkańców do korzystania z bezemisyjnych jednośladów. Reklama Przesiądź się na rower! Od 4 marca w Krakowie można skorzystać z miejskiego systemu rowerowego Park-e-Bike. Jednoślady w okresie zimowym zostały poddane kontroli oraz serwisowi. Teraz dostępne są na krakowskich parkingach: Czerwone Maki, Kurdwanów, Mały Płaszów i Nowy Bieżanów, a od 2025 roku również: Górka Narodowa, Krowodrza Górka i Pachońskiego. Wypożyczanie jest darmowe – aby z niego skorzystać należy zarejestrować się w siedzibie ZTP na ul. Wielopole 1 lub Przewóz 21 lub złożyć wniosek przez platformę ePUAP. Aby wypełnić wniosek trzeba mieć ukończone 18 lat i posiadać ważny dokument tożsamości. – Dodatkowo przy serwisie rowerowym Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) przy ul. Przewóz 21 powstanie stacja pomocnicza. Umożliwi ona przetestowanie roweru osobom, które chciałyby tam złożyć formularz weryfikacyjny – czytamy na stronie ZTP. Rowery Park-e-Bike można parkować w dowolnych miejscach na terenie Krakowa i Skawiny. Niedozwolone jest jedynie pozostawianie ich na terenach zamkniętych. Pojazd musi wrócić do stacji parkowania tego samego dnia, w którym został wypożyczony – stacje działają od 6:00 do 21:00. Rower można zwrócić na dowolnej stacji, nie musi być to miejsce, z którego został wypożyczony. Program Mój Rower Elektryczny wróci z 6-krotnie mniejszym budżetem. Znamy szczegóły nowej edycji Finansowanie projektu System Park-e-Bike został sfinansowany w ramach projektu Low Carb. Budowanie potencjału na rzecz zintegrowanego planowania mobilności niskoemisyjnej w funkcjonalnych obszarach miejskich”, współfinansowanego ze środków Programu Interreg Europa Środkowa na lata 2014-2020. – Może są trochę toporne, ale za to darmowe. Wystarczy przejść rejestrację, załadować aplikację i już można jechać. Jedyny minus, jaki widzę, to liczba rowerów. Mogłoby być ich więcej. Korzystam z tych, które parkują na Czerwonych Makach. Już mi się zdarzyło, że przyszłam i nie było roweru do wypożyczenia. Trudno się dziwić, pogoda dobra, to rejon studencki, więc szybko się rozjeżdżają – mówi mieszkanka Krakowa. W 2020 roku w ramach programu zakupiono 43 rowery i utworzono pierwszą stację na parkingu P+R Czerwone Maki. Inicjatywa ta miała na celu zachęcenie mieszkańców Skawiny do przesiadki z samochodu na bezemisyjny pojazd. Projekt ten zakończył się powodzeniem, a Zarząd Transportu Miejskiego zainwestował w zakup kolejnych 100 rowerów, w innych lokalizacjach. Zobacz też: Rowery cargo zastąpią furgonetki dostawcze? Poznań testuje europejskie rozwiązanie Źródła: krakow.pl, Zarząd Transportu Publicznego, fakt.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.