Elektromobilność Rowery cargo zastąpią furgonetki dostawcze? Poznań testuje europejskie rozwiązanie 04 marca 2025 Elektromobilność Rowery cargo zastąpią furgonetki dostawcze? Poznań testuje europejskie rozwiązanie 04 marca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność “Kupiłem samochód zanim Musk oszalał”. Spadek sprzedaży Tesli na całym świecie Sprzedaż Tesli w ostatnich miesiącach spadła na niemal wszystkich rynkach – od Chin po same Stany Zjednoczone. Próbę ratowania marki podjął Donald Trump, który zadeklarował, że sam kupi samochód wyprodukowany przez firmę Muska. Elektromobilność A2 bije rekordy! Jedna z najdroższych autostrad świata z nową podwyżką Spółka zarządzająca autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin zapowiedziała wprowadzenie kolejnych podwyżek. Ile zapłacą kierowcy za przejechanie tego 150-kilometrowego odcinka? Zakupy internetowe oraz przesyłki kurierskie od wielu lat cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Miasto Poznań we współpracy z firmą GLS w ramach projektu badawczego GRETA testuje nowe rozwiązanie – rowery cargo mają zastąpić furgonetki dostawcze. Reklama Rowery cargo przyszłością handlu internetowego w Polsce? Kurierzy oraz usługi dostawy do automatów paczkowych cieszą się ogromną popularnością wśród kupujących. Z kolei furgonetki dostawcze mogą utrudniać codzienne życie mieszkańców poprzez generowanie ulicznego ruchu, zanieczyszczanie powietrza czy blokowanie chodników. Naukowcy z londyńskiego University of WestMinster dowiedli, że nawet połowa wszystkich realizowanych kursów przez spalinowe furgonetki dostawcze w Europie mogłaby być wykonana za pomocą rowerów cargo. Poznań idzie tym tropem i rozpoczął próbę zastąpienia furgonetek dostawczych rowerami towarowymi – cargo. Docelowo centrum miasta miałoby pozostać wolne od ciężarówek. Od grudnia ubiegłego roku po ulicach Poznania kursują kurierzy na rowerach cargo, odbierający przesyłki z wolnostojącego mikrohubu przeładunkowego. Eksperyment przeprowadzany jest w ramach projektu GRETA przez Poznański Instytut Technologiczny (Łukasiewicz) i firmę GLS. Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Interreg Central Europe i będzie realizowany przez 5 miesięcy. – O ile rowery cargo są już wykorzystywane przez firmy kurierskie, a przestrzenie przeładunkowe w różnej formie też zaczynają działać w polskich miastach, to wciąż nie mamy konkretnych danych, które potwierdzą, czy to ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie. Projekt GRETA i realizowany pilotaż mają nam ich dostarczyć. Po jego zakończeniu będziemy wiedzieć, ile paczek dowiezie kurier na rowerze, w jakim czasie, jaka będzie emisyjność tych dostaw – mówi Marta Cudziło z Centrum Nowoczesnej Mobilności w Łukasiewiczu i koordynatorka projektu GRETA. Kontrowersyjny eksperyment: 500 euro za 3 miesiące bez samochodu Poznań podąża za europejskimi stolicami Poznański Hub jest pierwszą tego typu inicjatywą w Polsce. W grudniu hub przeładunkowy został umieszczony przy ul. Pułaskiego w Poznaniu, gdzie stacjonują również cztery elektryczne rowery cargo. Jeden rower towarowy może przewozić towary o łącznej masie 45 kg i pokonać nawet do 20 km. – Rowery są w pełni naładowane, a kurierzy rowerowi, którzy tam działają, bardzo chwalą sobie możliwość pracy w dedykowanej i ergonomicznej przestrzeni. Potencjał środowiskowy też jest duży, bo jednak po mieście jeżdżą cztery rowery, a nie furgonetka, więc środowiskowo jest to na pewno opłacalne – mówi Marta Cudziło. Huby przeładunkowe i rowery cargo wykorzystywane są w wielu państwach europejskich do przewożenia paczek kurierskich. Przykładem jest Belgia, gdzie już teraz możemy zaobserwować sześciometrowe pojazdy, które są w stanie przewieźć ładunki o łącznej masie do 500 kg. Innym przykładem miasta wykorzystującego tego typu rozwiązanie jest czeska Praga. Rowery cargo są szczególnie popularne w krajach Beneluxu, gdzie wykorzystywane są przez firmy kurierskie, ale i również przez zwykłych mieszkańców. Zobacz również: Rowery elektryczne w opinii Polaków. Czy chcemy na nich jeździć? Źródło: Portal Samorządowy Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.