Elektromobilność Darmowe rowery dla mieszkańców Krakowa. Park-e-Bike powraca 01 kwietnia 2025 Elektromobilność Darmowe rowery dla mieszkańców Krakowa. Park-e-Bike powraca 01 kwietnia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Małopolska stawia na elektromobilność: miasta inwestują w autobusy elektryczne Wraz z wiosną zielenią się nie tylko drzewa, ale także drogi w Małopolsce dzięki inwestycjom w nisko i zeroemisyjny transport zbiorowy. Większe miasta regionu zdecydowały się sięgnąć po środki z publicznych pieniędzy i zmodernizować flotę swoich pojazdów. Takie zakupy to większe zużycie energii, ale wpisują się w europejskie plany klimatyczne. Elektromobilność Co piąty nowy samochód na świecie jest elektryczny. Rewolucja na kołach przyspiesza – ale nie wszędzie W 2024 roku sprzedaż aut elektrycznych przekroczyła 17 milionów sztuk. To nie są już dane z działu „innowacje”, ale brutalna rzeczywistość motoryzacyjna: elektryki masowo wyjeżdżają z salonów. Jak wynika z raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), aż 1 na 5 nowo zarejestrowanych pojazdów na świecie to EV. Tyle tylko, że tempo tej rewolucji – choć nieodwracalne – jest bardzo nierówne. Krakowianie po raz kolejny mogą skorzystać z systemu Pak-e-Bike, który umożliwia darmowe poruszanie się rowerami miejskimi. Pojazdy są dostępne w na kilku stacjach, otwartych od 6:00 do 21:00. System ma zachęcić mieszkańców do korzystania z bezemisyjnych jednośladów. Reklama Przesiądź się na rower! Od 4 marca w Krakowie można skorzystać z miejskiego systemu rowerowego Park-e-Bike. Jednoślady w okresie zimowym zostały poddane kontroli oraz serwisowi. Teraz dostępne są na krakowskich parkingach: Czerwone Maki, Kurdwanów, Mały Płaszów i Nowy Bieżanów, a od 2025 roku również: Górka Narodowa, Krowodrza Górka i Pachońskiego. Wypożyczanie jest darmowe – aby z niego skorzystać należy zarejestrować się w siedzibie ZTP na ul. Wielopole 1 lub Przewóz 21 lub złożyć wniosek przez platformę ePUAP. Aby wypełnić wniosek trzeba mieć ukończone 18 lat i posiadać ważny dokument tożsamości. – Dodatkowo przy serwisie rowerowym Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) przy ul. Przewóz 21 powstanie stacja pomocnicza. Umożliwi ona przetestowanie roweru osobom, które chciałyby tam złożyć formularz weryfikacyjny – czytamy na stronie ZTP. Rowery Park-e-Bike można parkować w dowolnych miejscach na terenie Krakowa i Skawiny. Niedozwolone jest jedynie pozostawianie ich na terenach zamkniętych. Pojazd musi wrócić do stacji parkowania tego samego dnia, w którym został wypożyczony – stacje działają od 6:00 do 21:00. Rower można zwrócić na dowolnej stacji, nie musi być to miejsce, z którego został wypożyczony. Program Mój Rower Elektryczny wróci z 6-krotnie mniejszym budżetem. Znamy szczegóły nowej edycji Finansowanie projektu System Park-e-Bike został sfinansowany w ramach projektu Low Carb. Budowanie potencjału na rzecz zintegrowanego planowania mobilności niskoemisyjnej w funkcjonalnych obszarach miejskich”, współfinansowanego ze środków Programu Interreg Europa Środkowa na lata 2014-2020. – Może są trochę toporne, ale za to darmowe. Wystarczy przejść rejestrację, załadować aplikację i już można jechać. Jedyny minus, jaki widzę, to liczba rowerów. Mogłoby być ich więcej. Korzystam z tych, które parkują na Czerwonych Makach. Już mi się zdarzyło, że przyszłam i nie było roweru do wypożyczenia. Trudno się dziwić, pogoda dobra, to rejon studencki, więc szybko się rozjeżdżają – mówi mieszkanka Krakowa. W 2020 roku w ramach programu zakupiono 43 rowery i utworzono pierwszą stację na parkingu P+R Czerwone Maki. Inicjatywa ta miała na celu zachęcenie mieszkańców Skawiny do przesiadki z samochodu na bezemisyjny pojazd. Projekt ten zakończył się powodzeniem, a Zarząd Transportu Miejskiego zainwestował w zakup kolejnych 100 rowerów, w innych lokalizacjach. Zobacz też: Rowery cargo zastąpią furgonetki dostawcze? Poznań testuje europejskie rozwiązanie Źródła: krakow.pl, Zarząd Transportu Publicznego, fakt.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.