Elektromobilność EcoCar, czyli ekologiczne taxi 24 maja 2017 Elektromobilność EcoCar, czyli ekologiczne taxi 24 maja 2017 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. EcoCar S. A. to firma taksówkowa, która dysponuje własną, jednorodną flotą maksymalnie dwuletnich i ekologicznych aut spełniających restrykcyjne normy emisji spalin. Świadczy usługi taxi na terenie Warszawy, Wrocławia i Trójmiasta. Reklama Flota EcoCar S.A. to ekologiczne samochody nie starsze niż 2 lata, spełniające restrykcyjne normy emisji spalin EURO6. W 2015 r. we flocie EcoCar S.A. pojawiły się auta hybrydowe marki Toyota, z najnowszym napędem HSD łączącym silnik spalinowy z elektrycznym. W 2017 r. firma EcoCar S.A. planuje zastąpić wszystkie swoje auta samochodami hybrydowymi. Specjalnie dla portalu Świat OZE o ekologicznych taksówkach opowiada Robert Radoszewski, Prezes Zarządu EcoCar S.A. oraz Jerzy Grycz, kierowca roku 2016 EcoCar. Polskimi drogami porusza się blisko 100 000 legalnych taksówek. Szacuje się, że nielegalnie, pod szyldem taxi albo jako operator aplikacji, działa ok. 50 000 aut. Łącznie pokonują dziennie ok. 3 750 000 km emitując ok. 900 ton CO2 każdego dnia. Dane są bardzo niepokojące – transport drogowy jest w ok. 20% odpowiedzialny za emisję CO2 i tym samym znacznie wpływa na zanieczyszczenie środowiska. Średnia emisja dwutlenku węgla na jeden kilometr przejechany przez samochód osobowy wynosi około 160 gram (dane dla UE). To już bardzo dużo, a ponadto liczby te obejmują jedynie bezpośrednie spalanie paliwa przez samochód. Zanim znalazło się ono w baku auta przeszło proces, który wygenerował kolejne 20% zużycia energii (wydobycie ropy, transport rafinerii, przetworzenie i dowiezienie na stację). Do wskaźników UE na 1 kilometr należałoby więc doliczyć kolejne 20% zużycia energii (i emisji CO2). W Polsce większość taksówek to auta nieekologiczne, mające średnio 10 lat. Średnia emisja CO2 na 1 km przejechany przez taką taksówkę w korkach wnosi aż 240g/km. Dzienna emisja spalin CO2 dla około 10 letnich taksówek i innych przewoźników to ok. 900 ton. Taksówki ekologiczne, w tym hybrydowe generują jedynie 375 ton. Jeśli wszystkie taksówki w Polsce byłyby autami ekologicznymi i hybrydowymi, a taksówkarze przestrzegaliby zasad eco-drivingu i dbali o stan techniczny auta, emisja CO2 zmniejszyłaby się niemal trzykrotnie. W autach elektrycznych bezpośrednia emisja CO2 jest zerowa. Pośrednia emisja CO2 samochodów elektrycznych powstaje wyłącznie przy ładowaniu i szacuje się ją na ok. 100 g/km. Porównywalne rozmiarami auta spalinowe generują w takich samych warunkach przeciętnie ok. 130 g/km oraz dodatkowe 20% z tytułu energii zużytej do wydobycia, przetworzenia i transportu ropy naftowej. W 23 krajach Unii Europejskiej posiadacze aut hybrydowych i elektrycznych mogą liczyć na rządowe wsparcie takie jak przykładowo zwolnienie z podatku drogowego przez 5 lat i preferencyjne stawki podatkowe w Niemczech, czy zwolnienia z podatku VAT przy zakupie oraz zwolnienie z rocznego podatku drogowego w Norwegii. W Polsce ten obszar również się rozwija. Dla posiadaczy ekologicznych aut dostępne są m.in. ulgi w parkowaniu w strefach płatnych, możliwość korzystania z niewielkiej jeszcze sieci bezpłatnych stacji ładowania czy swoboda wjazdu do stref zamkniętych w Warszawie czy Krakowie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.