Elektromobilność Elektryczny autobus modułowy TAM Vero 28 maja 2018 Elektromobilność Elektryczny autobus modułowy TAM Vero 28 maja 2018 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. III edycja Targów Publicznego Transportu Zbiorowego Warsaw Bus 2018 była okazją do zapoznania się z wieloma branżowymi nowinkami. O jednej z nich – elektrycznym autobusie modułowym, opowiedział Gabriel Prusek, prezes zarządu spółki GSP Polska. Reklama „Podczas tegorocznych targów Warsaw Bus Expo prezentujemy dla szerszej publiczności prototypowy autobus elektryczny słoweńskiej marki TAM z Mariboru, który jest pojazdem zaprojektowanym wyłącznie jako elektryczny autobus modułowy. Jest to pierwszy autobus na świecie, który składa się z tzw. klocków Lego: można go w dowolny sposób konfigurować i ustawiać pod dane życzenie operatora linii miejskiej” – podkreślił Gabriel Prusek. Słoweńskie przedsiębiorstwo TAM (Tovarna Avtomobilov Maribor) specjalizuje się w produkcji autobusów i ciężarówek. Model TAM Vero od początku projektowany był jako pojazd wyłącznie elektryczny. Specjalna konstrukcja umożliwia wybór długości autobusu – może się ona wahać od 7 do 11,5 m. Dodatkowo dzięki modułowej konstrukcji pojazd ten będzie mógł zostać dopasowany pod konkretne życzenie i potrzeby nabywcy. Minimalny zasięg na jednej baterii wynosi 120 km, natomiast korzystanie ze wszystkich baterii umożliwia przejechanie 320 km. Osiągi te zostały potwierdzone w testach drogowych, które autobus przechodził w Londynie. Ze względu na specyfikację tego pojazdu jest on obecnie w trakcie homologacji. Wykonane do jego produkcji specjalne rozwiązania technologiczne wymagają również zgłoszenia ich w urzędzie patentowym. „Autobus na obecną chwilę był na testach w Londynie, był także w Abu Zabi. Tamtejszy szejk po pierwszych testach zamówił już 30 sztuk tego autobusu, a my jesteśmy w trakcie zamawiania 25 sztuk dla londyńskiego operatora. Do dwóch miesięcy, może trzech autobus powinien posiadać już homologację i powinien być normalnie dopuszczony do ruchu” – powiedział przedstawiciel GSP Polska. Słoweński pojazd TAM Vero jest innowacyjny pod względem budowy i zastosowanych w nich rozwiązań, a za sprawą ograniczonej emisji szkodliwych związków chemicznych można go także nazwać pojazdem wspierającym zrównoważony transport miejski. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.