Elektromobilność Elektryczny autobus modułowy TAM Vero 28 maja 2018 Elektromobilność Elektryczny autobus modułowy TAM Vero 28 maja 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. III edycja Targów Publicznego Transportu Zbiorowego Warsaw Bus 2018 była okazją do zapoznania się z wieloma branżowymi nowinkami. O jednej z nich – elektrycznym autobusie modułowym, opowiedział Gabriel Prusek, prezes zarządu spółki GSP Polska. Reklama „Podczas tegorocznych targów Warsaw Bus Expo prezentujemy dla szerszej publiczności prototypowy autobus elektryczny słoweńskiej marki TAM z Mariboru, który jest pojazdem zaprojektowanym wyłącznie jako elektryczny autobus modułowy. Jest to pierwszy autobus na świecie, który składa się z tzw. klocków Lego: można go w dowolny sposób konfigurować i ustawiać pod dane życzenie operatora linii miejskiej” – podkreślił Gabriel Prusek. Słoweńskie przedsiębiorstwo TAM (Tovarna Avtomobilov Maribor) specjalizuje się w produkcji autobusów i ciężarówek. Model TAM Vero od początku projektowany był jako pojazd wyłącznie elektryczny. Specjalna konstrukcja umożliwia wybór długości autobusu – może się ona wahać od 7 do 11,5 m. Dodatkowo dzięki modułowej konstrukcji pojazd ten będzie mógł zostać dopasowany pod konkretne życzenie i potrzeby nabywcy. Minimalny zasięg na jednej baterii wynosi 120 km, natomiast korzystanie ze wszystkich baterii umożliwia przejechanie 320 km. Osiągi te zostały potwierdzone w testach drogowych, które autobus przechodził w Londynie. Ze względu na specyfikację tego pojazdu jest on obecnie w trakcie homologacji. Wykonane do jego produkcji specjalne rozwiązania technologiczne wymagają również zgłoszenia ich w urzędzie patentowym. „Autobus na obecną chwilę był na testach w Londynie, był także w Abu Zabi. Tamtejszy szejk po pierwszych testach zamówił już 30 sztuk tego autobusu, a my jesteśmy w trakcie zamawiania 25 sztuk dla londyńskiego operatora. Do dwóch miesięcy, może trzech autobus powinien posiadać już homologację i powinien być normalnie dopuszczony do ruchu” – powiedział przedstawiciel GSP Polska. Słoweński pojazd TAM Vero jest innowacyjny pod względem budowy i zastosowanych w nich rozwiązań, a za sprawą ograniczonej emisji szkodliwych związków chemicznych można go także nazwać pojazdem wspierającym zrównoważony transport miejski. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.