Elektryczny autobus modułowy TAM Vero

III edycja Targów Publicznego Transportu Zbiorowego Warsaw Bus 2018 była okazją do zapoznania się z wieloma branżowymi nowinkami. O jednej z nich – elektrycznym autobusie modułowym, opowiedział Gabriel Prusek, prezes zarządu spółki GSP Polska.

„Podczas tegorocznych targów Warsaw Bus Expo prezentujemy dla szerszej publiczności prototypowy autobus elektryczny słoweńskiej marki TAM z Mariboru, który jest pojazdem zaprojektowanym wyłącznie jako elektryczny autobus modułowy. Jest to pierwszy autobus na świecie, który składa się z tzw. klocków Lego: można go w dowolny sposób konfigurować i ustawiać pod dane życzenie operatora linii miejskiej” – podkreślił Gabriel Prusek.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Słoweńskie przedsiębiorstwo TAM (Tovarna Avtomobilov Maribor) specjalizuje się w produkcji autobusów i ciężarówek. Model TAM Vero od początku projektowany był jako pojazd wyłącznie elektryczny. Specjalna konstrukcja umożliwia wybór długości autobusu – może się ona wahać od 7 do 11,5 m. Dodatkowo dzięki modułowej konstrukcji pojazd ten będzie mógł zostać dopasowany pod konkretne życzenie i potrzeby nabywcy. Minimalny zasięg na jednej baterii wynosi 120 km, natomiast korzystanie ze wszystkich baterii umożliwia przejechanie 320 km. Osiągi te zostały potwierdzone w testach drogowych, które autobus przechodził w Londynie.

Ze względu na specyfikację tego pojazdu jest on obecnie w trakcie homologacji. Wykonane do jego produkcji specjalne rozwiązania technologiczne wymagają również zgłoszenia ich w urzędzie patentowym.

„Autobus na obecną chwilę był na testach w Londynie, był także w Abu Zabi. Tamtejszy szejk po pierwszych testach zamówił już 30 sztuk tego autobusu, a my jesteśmy w trakcie zamawiania 25 sztuk dla londyńskiego operatora. Do dwóch miesięcy, może trzech autobus powinien posiadać już homologację i powinien być normalnie dopuszczony do ruchu” – powiedział przedstawiciel GSP Polska.

Słoweński pojazd TAM Vero jest innowacyjny pod względem budowy i zastosowanych w nich rozwiązań, a za sprawą ograniczonej emisji szkodliwych związków chemicznych można go także nazwać pojazdem wspierającym zrównoważony transport miejski.