Wiadomości OZE Elektryczny maluch rodem z Bielska-Białej 27 grudnia 2017 Wiadomości OZE Elektryczny maluch rodem z Bielska-Białej 27 grudnia 2017 Przeczytaj także Polska Burza wokół protestu leśników. “Mają na celu przykryć niszczenie przyrody” Już dzisiaj odbędzie się ogólnopolski protest organizowany przez Związek Leśników Polskich. O godzinie 10 pod wszystkimi siedzibami wojewodów zgromadzą się “ludzie lasu”. Organizacje pozarządowe z obszaru ochrony środowiska wydały własne oświadczenia, w których padają mocne zarzuty w stosunku do leśników. O co chodzi w tym sporze? Polska Fale upałów zagrażają ludzkiemu zdrowiu i życiu. Ekstremalne temperatury w Polsce Ekstremalne upały po raz kolejny w tym roku występują w Polsce. IMGW wydało alarmy drugiego stopnia dot. upału dla 14 województw, czekają nas też tropikalne noce. Upały to kosztowna konsekwencja zmiany klimatu, na którą musimy reagować skuteczniej. Od kilku miesięcy coraz głośniej mówi się o stworzeniu pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, będącego przykładem rozwoju rodzimej elektromobilności. Choć do tej pory nie udało się jeszcze tego osiągnąć, to w naszym kraju nie brakuje pasjonatów działających na własną rękę. Jednym z nich jest pan Tomasz z Bielska-Białej, który we własnym garażu przerobił legendę polskiej motoryzacji na ekologiczny samochód. Pojazd ten nie emituje spalin za sprawą korzystania z silnika elektrycznego. Pomysł modernizacji Fiata 126p narodził się w głowie mieszkańca Bielska-Białej w 2009 roku. Od tamtego czasu sukcesywnie gromadził on na ten cel środki, aż w końcu udało mu się zrealizować zamierzony plan. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł niecałe 20 tysięcy złotych, nie wliczając w to cennego czasu, jaki pochłonęła przeróbka. Zmodernizowane auto udało zarejestrować się w sierpniu br. po dokładnych oględzinach rzeczoznawcy – miał on zaledwie jedną drobną uwagę do projektu, która szybko została zniwelowana. Reklama – Starałem się jak najmniej ingerować konstrukcyjnie w nadwozie. Przeróbek wymagało mocowanie silnika elektrycznego do skrzyni biegów z zachowaniem sprzęgła. Tzw. kryzę musiałem zrobić sam na podstawie pomiarów ze skrzyni. Instalacja oryginalna została, poza rozrusznikiem i alternatorem, które trzeba było wymontować. Instalację napięcia 120V też musiałem zrobić sam. Tylko w dwóch miejscach łączy się z oryginalną. Akumulatory trzeba było jakoś rozmieścić i solidnie umocować. W tym celu z kątowników 30x30cm pospawałem wsporniki w kształcie rusztowania. Wszystko się zmieściło – skomentował swój sukces bielszczanin. Elektryczny Fiat 126p został wyposażony w baterie, których łączna moc wynosi ok. 9,5 kWh. Naładowanie ich do pełna trwa ok. 8 godzin przy założeniu, że proces ten przebiega z wykorzystaniem standardowego gniazda 230V. Co ciekawe, elektryczny Fiat został wyposażony w skrzynię biegów, która zazwyczaj nie jest stosowana w samochodach elektrycznych. W tym przypadku jej zastosowanie ma sens, ponieważ umożliwia ona m.in. zmniejszać prądy fazowe silnika. Foto: Flickr Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.