Elektromobilność Elektrykiem przez Europę, czyli czym jest e-roaming 08 września 2020 Elektromobilność Elektrykiem przez Europę, czyli czym jest e-roaming 08 września 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Auto na wynajem – czy ma szansę stać się alternatywą dla zakupu samochodu? Auto na wynajem, które zastąpiłoby zakup samochodu – czy jest szansa na wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce? Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Komisja Europejska zadeklarowała gotowość do rozbudowy infrastruktury stacji ładowania samochodów elektrycznych. Na terenie całej Unii Europejskiej w ciągu pięciu lat miałoby przybyć co najmniej milion nowych punktów. Ale czy każdy właściciel elektryka mógłby z nich skorzystać? Reklama Spis treści TogglePodróże w erze elektrycznejRoaming – najpierw telefon, teraz samochódUnia Europejska zamierza pomócOpen Charge Point Interface Podróże w erze elektrycznej Kristof Vereenooghe, prezes firmy EVBox Group zauważa, że 80% właścicieli elektryków ładuje samochody w domu lub w pracy. Mimo wszystko, szybki i łatwy dostęp do stacji jest niezbędny dla osób, które albo przebywają poza swoim miejscem zamieszkania, albo odbywają długą podróż. Według Vereenooghe’a, to właśnie powszechność punktów ładowania jest gwarancją rozwoju sektora elektromobilności. Roaming – najpierw telefon, teraz samochód Prezes EVBox Group twierdzi, że obecnie jednym z najważniejszych zagadnień europejskiego rynku elektromobilności jest wzajemna komunikacja wszystkich operatorów ładowarek, czyli e-roaming. Kierowcom zależy na tym, aby podczas wyjazdu za granicę mogli ładować pojazdy na każdej stacji, bez konieczności podpisywania umowy z jej właścicielem. Ponadto bardzo poręczna byłaby możliwość odnalezienia dostępnych stacji, zarezerwowania wybranej i dokonanie płatności – a to wszystko za pomocą jednej aplikacji. Unia Europejska zamierza pomóc Nadrzędnym celem Unii Europejskiej w zakresie wsparcia rozwoju elektromobilności powinno być umożliwienie każdemu kierowcy elektryka ładowanie pojazdu niemal na całym kontynencie. Do tego potrzebna jest ogólnoeuropejska dyskusja o łączeniu lokalnych, narodowych i międzynarodowych stacji ładowania. Warto podkreślić, że niektóre z istniejących sieci ładowania opracowały już własne, zastrzeżone protokoły o różnym stopniu otwartości, niechętne do komunikowania się lub wymieniania danych. Open Charge Point Interface Maksymalny roaming przy najwyższym stopniu niezależności i najmniejszym możliwym koszcie może zostać osiągnięty poprzez wdrożenie Open Charge Point Interface (OCPI). Jest to niezależny i otwarty protokół, który umożliwia zaangażowanym stronom łączenie się za pośrednictwem węzłów roamingowych. Do OCPI nie wolno włączać żadnych materiałów opatentowanych prywatnie, dzięki czemu żaden podmiot działający na rynku nie będzie miał nadmiernego wpływu na jego przyszły rozwój i funkcjonowanie. Komisja Europejska, jako strażnik rynku europejskiego, jest zainteresowana wspieraniem dalszego rozwoju OPCI poprzez zapewnienie uczciwej konkurencji między graczami z branży motoryzacyjnej, energetycznej, infrastrukturalnej i IT, działającymi w sektorze elektromobilności. Źródło: euractiv.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.