Wiadomości OZE Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych ostrzega: rozwój elektromobilności spowoduje redukcję zatrudnienia w Europie 11 września 2018 Wiadomości OZE Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych ostrzega: rozwój elektromobilności spowoduje redukcję zatrudnienia w Europie 11 września 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Na początku września tego roku w Berlinie przestawiono raport opracowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych (ECEA). Odnosi się on głównie do planów Komisji Europejskiej związanych z wspieraniem elektromobilności i redukcją emisji dwutlenku węgla w sektorze transportowym. Reklama Jak wynika z analizy opracowanej przez ACEA, inwestowanie w alternatywy, takie jak elektromobilność, przełoży się na ogólną redukcję zatrudnienia w sektorze motoryzacyjnym w Europie. Rosnące naciski władz w Brukseli, by redukować emisję CO2, bardzo mocno dotykają sektor samochodowy – około 12% emisji tego gazu pochodzi właśnie z transportu. Powoduje to, że zwiększają się inwestycje w np. transport elektryczny, który nie emituje dwutlenku węgla. Mimo to w związku z rozwojem elektromobilności pojawiają się inne problemy. Jak przekonuje stowarzyszenie, brukselskie naciski spowodują, że spadnie zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym i innych działach gospodarki, które związane są z transportem i samochodami. ACEA wskazuje, że samochody elektryczne wymagają do budowy mniej podzespołów i rzadziej są serwisowane w porównaniu do aut spalinowych. Oznacza to, że do ich obsługi potrzebnych jest o około 11% mniej zatrudnionych. Zagraża to zatem sporym zwiększeniem bezrobocia w UE. Zagrożenie to jest tym realniejsze, im mocniejsze są naciski KE i bardziej wymagające normy. Już teraz norma 95 g CO2 na przejechany kilometr jest trudna do spełnienia przez producentów samochodów, a niebawem – w połowie września – głosowany ma być kolejny projekt dalszego ograniczania emisji. ACEA wskazuje, że obecne normy są już graniczne. Wyższe wymagania będą niespełnialne. źródło: ECEA, wnp.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.