Skazani na diesle? Transport nie tak łatwo pozbędzie się spalin

Nie tylko energetyka oparta na węglu jest największą bolączką polityki klimatycznej. W transporcie odejście od ropy długo nie nastąpi. Sytuacja jest szczególnie trudna w przypadku przewozów ciężarowych, gdzie inwestorami są liczni polscy drobni przedsiębiorcy. Przestawienie się na zeroemisyjne pojazdy będzie kosztowne, jednak szybko się opłaci.

Dane o rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie jasno pokazują, że diesle popadają powoli w niełaskę, zwiększa się udział aut na benzynę oraz stosujących napęd alternatywny. Jednocześnie udział oleju napędowego stosowanego w transporcie drogowym, w tym przez ciężarówki, w ostatnich latach rósł. Przewozy ciężarowe to jeden z podsektorów branży transportowej z najszybciej rosnącymi emisjami CO2 i zużyciem paliwa.

Diesle trzymają się mocno na drogach

Pojazdy ciężarowe odpowiadają za 22 proc. emisji pochodzących z transportu drogowego w UE, jednocześnie stanowią niecałe 5 proc. floty. Ciężki transport drogowy musi zacząć przechodzić na niskoemisyjne technologie – podkreśla Europejska Fundacja Klimatyczna w raporcie “Trucking into a greener future”.  Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić.

Jeżeli po 2021 roku nie zostaną wprowadzone normy wydajności paliw, nad którymi teraz trwają prace w Brukseli, to poziom CO2 emitowanego przez pojazdy ciężarowe o dużej ładowności wzrośnie o 10 proc. do 2030 roku. To jest całkowicie sprzeczne z polityką klimatyczną.

Udział oleju napędowego stanowi dwie trzeci całkowitej sprzedaży paliwa w transporcie drogowym. W roku 2000 była to “zaledwie” połowa. Diesle emitują na jednostkę paliwa mniej CO2 od benzyny, ale jednocześnie więcej innych zanieczyszczeń, zwłaszcza tlenku azotu. Jak szacuje Europejska Agencja Środowiska, zużycie ropy przez sektor transportu będzie musiało spaść o ponad dwie trzecie do 2050 roku.

Jak zmniejszyć emisje w transporcie?

Lżejsze samochody, wydajniejsze silniki, efektywniejsze opony  – to zmiany technologiczne, które mogą do 2030 roku oszczędzić paliwo w ciężkim transporcie drogowym a co ważniejsze, te rozwiązania już praktycznie są “pod ręką” i będą w stanie zmniejszyć emisję CO2 na kilometr o 30 proc. Przedsiębiorcy, często drobni przewoźnicy, musieliby zainwestować w nowe ciężarówki, co podniosłoby w krótkim okresie PKB i wykreowało miejsca pracy. Polska miałaby tu znaczny udział. Nasze firmy znajdują się w piątce państw UE, gdzie wykonuje się najwięcej przewozów i kupuje się najwięcej nowych pojazdów ciężarowych i wy

Ciężarówki na prąd – czy to najtańsze rozwiązanie? Odpowiedź w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

2 comments
  1. Ku przypomnieniu ! Wegiel – to ! – Boza kontynuacja programu zwanego z y c i e m . Dlatego tez , czytajacy studencie . – o czym teraz , w mlodym i w -jeszcze nieco zwaryjowanym zyciu – ci z – sie nie sni, nawet po ..?(!) Edgarze /…/ POE. ( czyt. poki Biblioteki nie uzywaja Alco-matu ) – pomysl . Na codzien (po-za najebaniem w kurwie codziennej, w-kurwionych pokolen w -i w-curvionych tych co placa za Ciebie ) pamietaj ( SYNKRETYZM DOCZESNY ) o zbrodniach i ludobu(o)jstwach w dazeniu ku swiatlom wlasnym , do Swiatla w ktorym nie jestes kagankiem madrosci. Z religiami w -i filozofiami wybrancow ……………pozostajacy w Parku Rzezby Profesorow./UMCS – LUBLIN / PROF.DR./…/ INKARNACJONISTA FUNKCIONALNY ( czyt. INKARNACIONISM ) .JANUSZ NUSIK POWALSKI
    Komisarz wystaw w dzialaniach TEATR – ow PROJEKT/1978 pn. The THEATRE@ARTe – GALLERY PROJECT /World- 2018 / GALERIA GALA – Lublin – ul. Fabryczna 2 / GALA GALLERY – Lublin City – Fabryczna Street 2 ( patrz mi na usta i czytaj dwa ) you /welcom . ! O.K.

  2. P.S. Przez ostatnie piec lat nauki i pozniejszych stazow zawodowych ( 2013-2018 ) zdobylem tytul RES specialist SSG/PV bedac od 40- lat tworca i szefem Filharmonii Czterech Zywiolow ! _ Zdobylem uprawnienia Stowarzyszenia Elektrykow Polskich w kategorii Eksplatacja , bedac – od 1991 r. szefem w trzech Pracowniach Reklamy Swietlnej. Po przeszkoleniu w Poznaniu stajac przed Komisja z W. Brytanii , zdobylem dla firmy Inter-Timus- Poland , wylacznosc przedstawicielstwa i realizacji na woj . lubelskie.najnowszych , energooszczednych ,systemow swietlnych . Jako szef reklamy firmy Inter-Timus zwyciezylem wszystkich reprezentantow startujacych do wykonawstwa reklamy tradycyjnej i swietlnej dla Pierwszego Komercyjnego Banku Mr. Bogatina .Projektowalem I REALIZOWALEM systemy BLOCK LIGHT i GEM LIGHT / systemy energooszczedne / m.in w Polskich Bankach i to tylko dlatego , ze ktos chcial ,, Zeby Polska byla Polska ,, – a jest to najpiekniejszy program dzialan i oddzialywan artystycznych w Teatrze naszego Wspolnego Zycia , – obecnie nazywanego m.in. Eco .Jak to sie ma do przyszlego , Twojego udowodniania, ze nie jestes Wielbladem ? , skoro Tworce FUNKCJONALIZMU INKARNACYJNEGO czyli mnie (JNP) skazales na bezrobocie i bezdomnosc , zawlaszczajac moj Dom Rodzinny zw. Pracownia Dziedzictwa Narodowego.(, na scianie patriotyzmu ) z portretem – pedzla mojego Profesora Mariana Sprawki – przedstawiajacego mojego dziadka Powalskiego h/Rogala z oddzialu ZUCHOW marszalka Pilsudskiego .Mamy XXI wiek , z -i ( synkretycznie) jak to sie ma do bezprawia funkcjonariuszy prawa ! ! Zapraszam do lektury mojej najnowszej ksiazki ( Wyd. II ) pt ,, z-pod kropli morza ,, Moze w niej odkryjemy ,,cos z-cus —,,Wnikliwej lektury i ,, bez spalin ,, zyczy , PROF.DR./…/ tworca SYNKRETYZMU DOCZESNEGO ) JANUSZ NUSIK POWALSKI

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej: