Polska zajęła ostatnie miejsce na liście krajów UE dot. elektryfikacji transportu. EV Readiness Index ocenia państwa UE na podstawie analizy infrastruktury, która pozwala na wdrożenie elektromobilności. Co sprawiło, że Polska znalazła się na szarym końcu?
Spis treści
Polska na ostatnim miejscu w rozwoju elektromobilności
Rozwój elektromobilności ma niewątpliwie istotny udział na rynku w całej Europie – donosi EV Readinnes Index 2022. Elektryczne pojazde jeszcze nigdy nie były tak tanie, a infrastruktura ładowania tak rozwinięta.
Mimo tego, Polska razem z Czechami znajduje się na samym końcu w gotowości na elektryfikację transportu. Co sprawiło, że osiągnęliśmy najgorszy wynik?
Co to jest EV Readiness Index?
EV Readiness Index to wyczerpująca analiza, która przedstawia gotowość krajów Unii Europejskiej do transformacji w zakresie elektryfikacji transportu. Ranking bazuje na trzech kluczowych wskaźnikach:
- poziomie rozwoju rynku elektromobilności,
- poziomie rozwoju infrastruktury dedykowanej pojazdom elektrycznym,
- kosztach posiadania pojazdów elektrycznych.
Analizie poddano stan elektromobilności w 22 krajach UE: Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Zjednoczonym Królestwie.
Kto wypadł najlepiej w rankingu EV Readiness Index?
Najlepszymi krajami pod względem rozwoju elektromobilności są Norwegia, Holandia oraz Zjednoczone Królestwo. Ranking podkreśla również znaczną poprawę w takich krajach jak Grecja, Szwecja i Belgia. Wpłynęły na to przede wszystkim obniżenie kosztów posiadania pojazdu elektrycznego oraz ulepszenie infrastruktury ładującej, a także państwowe działania zachęcające do rezygnacji z samochodów spalinowych.
Na ostatnim miejscu znalazły się równorzędnie Czechy oraz Polska otrzymując jedynie 13 na 50 możliwych punktów. Z czego wynika tak niski wynik?
Elektryfikacji transportu przebiega w Polsce za wolno
Oceniając rozwój rynku elektromobilności i gotowość na transformację transportu, ranking brał pod uwagę takie czynniki jak np. liczba zarejestrowanych aut na mieszkańca, liczba stacji ładowania na mieszkańca, procent szybkich ładowarek na kilometr autostrady, dopłaty rządowe do zakupu pojazdów elektrycznych, a także ulgi podatkowe i koszty energii.
Polska wypadła niezadowalająco w każdej kategorii i nie wykazała żadnej poprawy w stosunku do poprzedniego roku, wręcz przeciwnie. W przypadku kosztów posiadania pojazdów Polska wykazała największy spadek wskaźnika ze względu na wzrost podatków. To sprawiło, że sumarycznie otrzymaliśmy dwa punkty mniej niż w 2021 roku.
Źródło: EV Readiness Index
Fot. główne: Canva
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.