Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

EV Readiness Index 2022: Polska na ostatnim miejscu w rozwoju elektromobilności w UE

EV Readiness Index 2022: Polska na ostatnim miejscu w rozwoju elektromobilności w UE

Polska zajęła ostatnie miejsce na liście krajów UE dot. elektryfikacji transportu. EV Readiness Index ocenia państwa UE na podstawie analizy infrastruktury, która pozwala na wdrożenie elektromobilności. Co sprawiło, że Polska znalazła się na szarym końcu? 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Polska na ostatnim miejscu w rozwoju elektromobilności 

Rozwój elektromobilności ma niewątpliwie istotny udział na rynku w całej Europie – donosi EV Readinnes Index 2022. Elektryczne pojazde jeszcze nigdy nie były tak tanie, a infrastruktura ładowania tak rozwinięta. 

Mimo tego, Polska razem z Czechami znajduje się na samym końcu w gotowości na elektryfikację transportu. Co sprawiło, że osiągnęliśmy najgorszy wynik? 

Co to jest EV Readiness Index?

EV Readiness Index to wyczerpująca analiza, która przedstawia gotowość krajów Unii Europejskiej do transformacji w zakresie elektryfikacji transportu. Ranking bazuje na trzech kluczowych wskaźnikach: 

  • poziomie rozwoju rynku elektromobilności, 
  • poziomie rozwoju infrastruktury dedykowanej pojazdom elektrycznym, 
  • kosztach posiadania pojazdów elektrycznych. 

Analizie poddano stan elektromobilności w 22 krajach UE: Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Zjednoczonym Królestwie. 

Kto wypadł najlepiej w rankingu EV Readiness Index?

Najlepszymi krajami pod względem rozwoju elektromobilności są Norwegia, Holandia oraz Zjednoczone Królestwo. Ranking podkreśla również znaczną poprawę w takich krajach jak Grecja, Szwecja i Belgia. Wpłynęły na to przede wszystkim obniżenie kosztów posiadania pojazdu elektrycznego oraz ulepszenie infrastruktury ładującej, a także państwowe działania zachęcające do rezygnacji z samochodów spalinowych. 

sk aWqTiMrGwlWtVT6F9As8EmRNME51zPcCK srB78NG6Na70uFWu7JJYllv7OHeF CQ1ZmTO7Ms
Źródło danych: EV Readiness Index 2022

Na ostatnim miejscu znalazły się równorzędnie Czechy oraz Polska otrzymując jedynie 13 na 50 możliwych punktów. Z czego wynika tak niski wynik? 

Elektryfikacji transportu przebiega w Polsce za wolno 

Oceniając rozwój rynku elektromobilności i gotowość na transformację transportu, ranking brał pod uwagę takie czynniki jak np. liczba zarejestrowanych aut na mieszkańca, liczba stacji ładowania na mieszkańca, procent szybkich ładowarek na kilometr autostrady, dopłaty rządowe do zakupu pojazdów elektrycznych, a także ulgi podatkowe i koszty energii.

Polska wypadła niezadowalająco w każdej kategorii i nie wykazała żadnej poprawy w stosunku do poprzedniego roku, wręcz przeciwnie. W przypadku kosztów posiadania pojazdów Polska wykazała największy spadek wskaźnika ze względu na wzrost podatków. To sprawiło, że sumarycznie otrzymaliśmy dwa punkty mniej niż w 2021 roku. 

veCOpuEItrEDmDstMivNo5Sc2 9 mi7HUJSTY XBX7Mkb3Eps11Kj1ldczhyjetod ttPhc t20v3qrblh1Cijy1ZYmmu4Z0wMunS5y3RzwPbodEIOlzV E1EX93XFt9LYRrg9OcD287eSgsbg
Źródło danych: EV Readiness Index 2022

Źródło: EV Readiness Index

Fot. główne: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.