Elektromobilność Evity: elektryczną taksówką po Zielonej Górze. Z Bartoszem Kubikiem prezesem Ekoenergetyki-Polska rozmawiamy o elektromobilności 04 lutego 2020 Elektromobilność Evity: elektryczną taksówką po Zielonej Górze. Z Bartoszem Kubikiem prezesem Ekoenergetyki-Polska rozmawiamy o elektromobilności 04 lutego 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Od 29 stycznia 2020 roku mieszkańcy Zielonej Góry mogą zamówić elektryczną taksówkę ze znakiem markowym Evity, czyli firmy, którą do życia powołała spółka Ekoenergetyka-Polska. O ekologicznej odmianie miejskiego podróżowania rozmawiamy z prezesem spółki, Bartoszem Kubikiem. Reklama Paweł Mirowski, Świat OZE: Co stało za wyborem Zielonej Góry? To patriotyzm lokalny z racji siedziby Ekoenergetyki w tym mieście? Bartosz Kubik: Nasza główna działalność, to firma Ekoenergetyka-Polska, która była budowana od samego początku w Zielonej Górze. W ciągu 10 lat firma bardzo się rozwinęła na rynku e-mobility: projektowania oraz produkcji infrastruktury dla autobusów i samochodów elektrycznych. Jest to dobry moment, żeby zaoferować nowe podejście do elektromobilności jako usługi. Zależy nam, aby to właśnie Zielona Góra była sercem elektromobilności i to właśnie tu będziemy otwierali większość nowych projektów. Chcemy, żeby jak najwięcej mieszkańców miasta mogło w przyszłości korzystać z samochodów elektrycznych i bez obaw je użytkować na co dzień. Taksówki są pewnym wstępem do tego naszego ambitnego planu. Czy wcześniej realizowaliście projekty elektryfikacji infrastruktury tego miasta? Ekoenergetyka-Polska w roku 2017 wygrała przetarg i podpisała umowę na dostawę infrastruktury dla Zielonej Góry. Mamy w mieście obecnie największą w Polsce flotę autobusów elektrycznych (43 szt.), zasila je 11 wielowyjściowych stacji szybkiego ładowania na pętlach oraz 25 do ładowania nocnego na zajezdni i 3 stacje mobilne. Kiedy dokładnie pierwsze samochody Evity wyjechały na ulice? Taksówki Evity od 29 stycznia są dostępne dla mieszkańców Zielonej Góry, kursy można zamawiać telefonicznie lub za pomocą dedykowanej aplikacji. Jeśli uda Wam się wdrożyć, zgodnie z planem, 50 aut w Zielonej Górze, to czy firma planuje rozszerzenie działalności na inne miasta lub o inne usługi, jak np. car-sharing? Trudno nam określić, które miasto może być następnym. Mamy kilka typów, ale nie będziemy ich jeszcze zdradzać. Wiele zależy też od dostępnej infrastruktury w danym mieście. Odebraliśmy już sygnały, że inne samorządy również są zainteresowane tym projektem, ale wszyscy przyglądają się temu jak Evity sprawdzi się na rynku zielonogórskim. Startujemy z 5 nowoczesnymi samochodami marki Nissan Leaf, następnych 5 pojawi się w lutym. Ilość pojazdów będziemy zwiększać sukcesywnie, aż osiągniemy ilość 50 szt. Spoglądamy także w stronę innych form elektromobilności, ale na ten moment skupiamy się na elektrycznych taksówkach. Od 1 stycznia nowo rejestrowane samochody elektryczne mają zielone tablice rejestracyjne, czy te taksówki będą tak oznakowane? Same pojazdy są bardzo charakterystyczne w kolorze białym z brandem Evity. Mieszkańcy już teraz rozpoznają je bez problemu. Pierwsze pojazdy, które były już zarejestrowane wcześniej, posiadają klasyczne tablice rejestracyjne, z czasem zamienimy je na zielone. Każda nowa taksówka będzie miała już zielone tablice. Jaki zasięg mają Wasze samochody i jaka będzie ich strefa ruchu – czy będą mogły wyjechać poza Zieloną Górę? Nissan Leaf II generacji z naszej floty ma ok. 200 km zasięgu, zależy to wiele od stylu jazdy i warunków (ogrzewanie/klimatyzacja), ale to w zupełności wystarczy. Naszym celem jest świadczenie ponadprzeciętnej usługi na terenie Zielonej Góry i okolic. Oczywiście nasi klienci mogą również pojechać z nami w dalsze trasy, lecz muszą być przygotowani, że będziemy musieli po drodze skorzystać ze stacji ładowania. Wiemy, że taksówki będą miały swoją bazę w Nowym Kisielinie. Gdyby okazało się, że nagle samochód wyczerpie swoje baterie w terenie, to czy kierowca będzie mógł naładować je przy dowolnej stacji, czy jednak będzie musiał wezwać holowanie? Zgadza się, nasza baza jest w Nowym Kisielinie. Nasi kierowcy przeszli profesjonalne szkolenie jak jeździć samochodami elektrycznymi, aby oceniać realne możliwości pojazdów. Taka sytuacja nie powinna się zdarzyć, ale w razie konieczności mogą skorzystać też z innych miejskich punktów ładowania. Jakie są stawki za skorzystanie z elektrycznych taksówek? Staraliśmy się, aby stawki za przejazdy były konkurencyjne, dlatego stosujemy tylko dwie taryfy: dzienną i nocną, dla całej Zielonej Góry, bez podziału na tzw. starą i nową część miasta. Koszt rozpoczęcie kursu to 5 zł. Każdy kilometr w taryfie dziennej 2,5 zł, w taryfie nocnej 3,75 zł. Koszt oczekiwania taksówki 50 zł/1h. Nieuniknione, że Evity będzie miało do czynienia z konkurencją o solidnych fundamentach – działające już firmy taksówkarskie i zamówienia samochodów typu Uber/Bolt. Co sprawi, że jednak znajdziecie miejsce dla siebie w Zielonej Górze? Otrzymaliście już wsparcie samego prezydenta miasta Janusza Kubickiego. Niektórzy sugerują mu stronniczość. Uważamy, że na wolnym rynku jest miejsce dla każdego. Szanujemy zasadę konkurencyjności i rozumiemy obawy przed pojawieniem się kolejnego „gracza”. Pan Prezydent, jak każdy dobry gospodarz, dba o mieszkańców i jest za każdą inicjatywą, która przybliża miasto do bycia bardziej ekologicznym miejscem. Zielona Góra już dała temu doskonały przykład, wdrażając elektryczną komunikację publiczną. Jest to przejaw spójności i konsekwencji w działaniu. Przykładem podobnego wsparcia Prezydenta był projekt innej prywatnej firmy – „Zielonogórski Rower Miejski”. Ta inicjatywa „miejska” jest tylko z nazwy, chociaż służy do transportu w mieście analogicznie jak nasze Evity. Wtedy nikt nie krytykował działań promocyjnych i zaangażowania magistratu. To raczej kwestia świadomości i obserwacji otoczenia. Nasza usługa jest unikatowa w skali regionu i dlatego budzi duże zainteresowanie poprzez koncept, nowoczesną flotę aut elektrycznych, ale także dodatkowe atuty, takie jak fotelik dla dziecka, możliwość doładowania telefonu, czy też butelka wody dla każdego klienta. Naszym celem jest przedstawienie oferty wysokiej klasy transportu elektrycznego dla indywidualnego mieszkańca. Jest to bezpośrednia możliwość zaprezentowania idei elektromobilności i dostępu do nowoczesnych technologii zeroemisyjnych. Chcemy przekonać do użytkowania samochodów elektrycznych wszystkich zielonogórzan – także taksówkarzy, których pracę bardzo szanujemy. Chcemy przede wszystkim słuchać naszych klientów i dostosowywać się do ich oczekiwań. Ważne jest dla nas, by czuli się wyjątkowo poprzez standard premium, który oferujemy. Na koniec jeszcze wspomnijmy o Ekoenergetyce – stacje ładowania, elektryczne taksówki. Czy w kwestii komunikacji miejskiej planujecie inne przedsięwzięcia, choćby hulajnogi? Ekoenergetyka w tym roku uruchomi kilka projektów związanych z różnymi obszarami elektromobilności, taksówki są pierwszą z nich. W naszym rozumieniu elektromobilności hulajnogi to pojazdy użytku transportu osobistego, które nie potrzebują profesjonalnej infrastruktury ładowania, więc na ten moment raczej nie będzie to nasz rynek, ale nigdy nie mówimy nie. Bartosz Kubik – Prezes Zarządu Ekoenergetyka-Polska i Evity. Paweł Mirowski – redaktor Świata OZE, zainteresowany przede wszystkim branżą OZE i regulacjami prawnymi dotyczącymi energetyki. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.