Ekologia Interesuje nas stan środowiska naturalnego, a w sklepach coraz częściej wybieramy produkty lokalne. Świadomość ekologiczna Polaków rośnie 31 marca 2024 Ekologia Interesuje nas stan środowiska naturalnego, a w sklepach coraz częściej wybieramy produkty lokalne. Świadomość ekologiczna Polaków rośnie 31 marca 2024 Przeczytaj także Ekologia Uprawa roślin bez światła? To może być prawda Niedawno naukowcy zaproponowali alternatywne do fotosyntezy, czyli elektro-rolnictwo. Metoda ta ma zastąpić fotosyntezę – nie wymaga światła, a do tego radykalnie ogranicza ilość ziemi potrzebnej do upraw. Ekologia Czy chrząszcze będą rozkładać plastik? Naukowcy odkryli, że larwy pewnego gatunku chrząszcza żywią się… plastikiem. Czy to oznacza, że problem plastiku i jego recyklingu zostanie rozwiązany? Badania opinii publicznej i statystyki sprzedaży za rok 2023 przynoszą pozytywne wnioski. Wskaźnik EKObarometr Index (EI) w 2023 roku w Polsce wyniósł 23 punkty, osiągając najwyższy poziom od 4 lat – podaje agencja badawcza SW Research. Raport Stowarzyszenia Otwarte Klatki dowodzi, że od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Z kolei wyniki badania przeprowadzonego przez Kantar Polska dowodzą, że 60% Polaków ma w planach kupować więcej polskich owoców i warzyw. Reklama Spis treści ToggleO co chodzi ze “świadomością ekologiczną”? Czego najbardziej obawiają się Polacy?Ekologiczne wybory konsumenckie Po co mierzyć świadomość ekologiczną? O co chodzi ze “świadomością ekologiczną”? Badania nad świadomością ekologiczną zawierają w sobie elementu wielu dyscyplin naukowych: od nauk społecznych, przez nauki przyrodnicze. Przedmiotem świadomości ekologicznej są przede wszystkim problemy ekologii, czyli analiza relacji między organizmami a środowiskiem zewnętrznym, w tym oczywiście stosunku człowieka do człowieka oraz relacji między społecznościami a szeroko pojmowaną przyrodą lub naturą. Monitorowanie stanu “świadomości ekologicznej” możliwe jest dzięki analizie wyników badań opinii publicznej. Jak zatem wyglądają najnowsze wyniki badań sondażowych? Czego najbardziej obawiają się Polacy? W 2022 roku CBOS zapytał Polaków o największe zagrożenie związane z rozwojem cywilizacyjnym. Przeważająca część ankietowanych wskazała na zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska (75%). Na kolejnych miejscach znalazła się nadmierna ingerencja w skład żywności (53%) oraz zmiany klimatu (37%). W innym badaniu CBOSu z 2020 roku ochrona środowiska okazała się najważniejszym problemem naszego kraju dla ponad połowy ankietowanych (52%). Na kolejnych miejscach znalazły się ochrona zdrowia (48%) oraz rozwój ekonomiczny (20%). Jeśli weźmiemy wyniki badań opinii publicznej z 2014 roku, zauważmy różnicę. Wówczas ochrona środowiska znalazła się dopiero na dwunastej pozycji (8%), a za najważniejsze uznano ochronę zdrowia (59%) oraz rozwiązywanie problemów związanych z pracą i polityką społeczną i rodzinną (53%). Okazuje się, że 6 lat temu ochrona środowiska była obszarem, który „tradycyjnie” nie należał do tych, z którymi zdaniem respondentów państwo miało najwięcej problemów. Tylko sport oraz kultura i dziedzictwo narodowe były wymieniane rzadziej. Badania wyraźnie pokazują, że świadomość ekologiczna Polaków wykonała olbrzymi wzrost na przestrzeni ostatnich lat. Warto wspomnieć, że to ważny sygnał dla organizacji i polityków, którzy podejmują decyzje o wdrażaniu rozwiązań systemowych na różnych szczeblach. Ekologiczne wybory konsumenckie Analizy badaczy znajdują potwierdzenie w statystykach konsumpcji i codziennych wyborach Polaków. Od 10 lat w polskiej strukturze systemu hodowli kur sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu. Największy procentowy wzrost notowany jest w liczbie niosek utrzymywanych w systemie ekologicznym (o 538%.), wolnowybiegowym (272%) i ściółkowym (184%). – W Unii Europejskiej udział chowu klatkowego spadł już poniżej 40%. W Polsce to wciąż ponad 70%., więc różnica jest niestety duża. Można powiedzieć, że nadrabiamy pewne zmiany, które w wielu krajach w Europie już się wydarzyły – wskazuje Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki. W Europie od lat funkcjonuje zakaz chowu klatkowe, m.in. w Czechach, Niemczech, Austrii i Danii. Coraz częściej padają zapowiedzi ogłoszenia podobnego prawa na szczeblu unijnym. Choć można założyć, że nawet bez odpowiednich zmian w prawie odsetek sprzedawanych jaj z chowu alternatywnego będzie rósł, bo zmieniają się oczekiwania konsumentów. – Żadne zmiany nie zaszłyby, gdyby nie sami konsumenci, którzy najpierw wyrażają swoje opinie przez preferencje zakupowe. Oczywiście kupują też jaja klatkowe, ale w Polsce rośnie ta grupa konsumentów, dla których temat ochrony zwierząt jest ważny i którzy wybierają inne jaja niż klatkowe – zauważa ekspert. Również konsumpcja owoców i warzyw w naszym kraju rośnie. Coraz więcej Polaków postrzega warzywa i owoce jako podstawa zdrowego odżywiania i źródło odporności, a ponad 60% ankietowanych jest gotowa sięgnąć po produkty lokalne. W badaniu Kantar Polska największą jakościową zmianą wśród ankietowanych było postrzeganie smaku jako kluczowej konsumenckiej korzyści z jedzenia warzyw i owoców. – Warzywa i owoce, które przemierzają do nas setki tysiące kilometrów nie są – fizycznie nie mogą być – produktem porównywalnie wartościowym odżywczo. Truskawka, która jedzie z Maroka była zbierana jako niedojrzała, mówi się «na blado». Musimy to zrozumieć i wybierać żywność, której świeżość i dostępność mamy na wyciągnięcie ręki. Czas kupować «wokół komina», u lokalnych, bliskich rolników i sadowników. Całym sercem wspieramy protest polskich rolników. Niech rośnie świadomość obostrzeń nakładanych na polskich producentów. Świadomy konsument wybierze lokalne – podpowiadają Weronika i Karol Maciejczyk, producenci truskawek i pionierzy samozbiorów, Truskawki od Karola Wśród owoców najchętniej sięgać będą po polskie jabłka (25%), truskawki (22%), czereśnie (17%), maliny (15%). Wśród warzyw najchętniej sięgać będą po polskie pomidory (27%), ogórki (24%), ziemniaki (21%), marchew (17%) i cebulę (14%). Po co mierzyć świadomość ekologiczną? Badania nad świadomością ekologiczną pozwalają na lepsze zrozumienie dynamiki zmian społecznych, rozpoznanie w nowych trendach i lepszego dostosowania polityk społecznych do codziennych wyborów obywateli. – Wierzymy, że stworzony przez nas wskaźnik stanie się użytecznym narzędziem zarówno dla wszystkich zainteresowanych tematem ekologii w Polsce, jak również będzie mógł być wykorzystywany przez decydentów na różnych szczeblach samorządu terytorialnego, jako wiarygodne narzędzie diagnostyczne do analizy aktualnego stanu społecznych nastrojów wokół środowiska naturalnego – komentuje Piotr Zimolzak z SW Research, która przeprowadziła badanie EKObarometr Index. Źródło: swresearch.pl, pap.pl, cbos.pl. Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.