Elektromobilność Kolejka gondolowa w Mistrzejowicach. Kraków analizuje nową formę transportu miejskiego 04 listopada 2025 Elektromobilność Kolejka gondolowa w Mistrzejowicach. Kraków analizuje nową formę transportu miejskiego 04 listopada 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Do prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego wpłynęła prośba o zbadanie możliwości budowy podniebnej kolejki gondolowej w XV dzielnicy – Mistrzejowicach. Rozwiązanie miałoby uprościć komunikację na ważnym odcinku i przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa pieszych. W ten sposób Kraków stałby się trzecim niegórskim miastem po Wrocławiu i Chorzowie z pasażerską kolejką gondolową. Reklama Mistrzejowice – zielono i daleko Często wymienianą zaletą mieszkania w XV dzielnicy Krakowa jest bezpośrednia bliskość zieleni i terenów podmiejskich. Mistrzejowice graniczą z gminą Zielonki, co oznacza, że już w niewielkiej odległości mieszkańcy mogą skorzystać z uroków Wyżyny Krakowskiej. Dodatkowo dzielnica posiada dwa zielone płuca – Planty Mistrzejowickie oraz Park Tysiąclecia w Krakowie. Mieszkańcy nie mogą narzekać na dojazd do terenów zielonych, ale problemem jest czas dojazdu do centrum. Mieszkańcy dzielnicy mogą korzystać z kolei aglomeracyjnej – przystanków Kraków Batowice oraz Kraków Piastów, którymi można dojechać do Krakowa Głównego, a także siatki autobusów i linii tramwajowych. Dodatkowa linia obsługująca mieszkańców tego terenu ma zostać otwarta pod koniec I kwartału 2026 roku. Dostępnych opcji jest coraz więcej i w związku z tym pojawiają się nowe propozycje, jak skomunikować ze sobą dostępne opcje. Fotowoltaika na torach w Nowej Hucie? Kraków analizuje zasilanie tramwajów energią słoneczną Propozycja transportu gondolowego w Krakowie Impulsem do rozwoju pomysłu gondolowego transportu powietrznego była wypowiedź radnego Dzielnicy XV Mistrzejowice, Tomasza Szmydta, który zasugerował, że tego rodzaju opcja mogłaby w efektywny sposób połączyć istniejącą infrastrukturę przesiadkową. Chodzi o stworzenie łącznika długości około 500 metrów między przystankiem kolejowym SKA Kraków Piastów a pętlą tramwajową „os. Piastów”. Do prezydenta Aleksandra Miszalskiego został skierowany wniosek krakowskiego radnego Marka Hohenauera o zbadania możliwości budowy tego rodzaju kolejki gondolowej w formie wstępnej analizy. W przypadku uzyskania pozytywnych ocen następnym krokiem byłoby wykonanie studium wykonalności projektu. Pomysłodawcy przedsięwzięcia wskazują, że pozwoliłoby to poprowadzić ruch pasażerski omijając skrzyżowania i ograniczenia terenowe, przy jednoczesnej redukcji hałasu i niewielkiej ingerencji w układ drogowy. Już od dłuższego czasu w debacie publicznej pojawiały się apele o stworzenie łącznika przesiadkowego między stacją, a pętlą tramwajową. Atutami wskazanymi przez radnych ma być zajmowanie niewielkiego obszaru naziemnego oraz możliwy brak paraliżu okolicy podczas budowy. Kwestią otwartą pozostaje koszt budowy. Przykłady podobnych inwestycji w Polsce zamykały się w budżecie między 25 a nawet 100 mln złotych, co może być poważna przeszkodą. Metro w Mistrzejowicach Inwestycja w kolejkę linową mogłaby powstać przed planowanną linia metra i usprawnić system transportowy w dzielnicy. Budowa metra ma się jednak rozpocząć dopiero w 2030 roku, a pierwsze pociągi mają zacząć kursować w 2035 roku. To oznacza jeszcze dziesięcioletnią perspektywę, w której mieszkańcy Mistrzejowic będą zmuszeni korzystać z innych dostępnych form komunikacji miejskiej. W tym rozwiązaniu nie chodzi więc o turystyczną ciekawostkę, lecz o realne usprawnienie komunikacji, a także o stworzenie wzorca dla przyszłych inwestycji w innych częściach miasta. Pomysł gondoli nad Mistrzejowicami wzbudza coraz większe zainteresowanie i może stać się jednym z najciekawszych eksperymentów transportowych w historii krakowskiej komunikacji. W najbliższych miesiącach okaże się, czy Kraków zdecyduje się sięgnąć po tak niekonwencjonalne rozwiązanie. Zobacz też: Jak metro zmieni Kraków: przebieg linii, emisje CO₂ i kontrowersje trasy Źródła: Gazeta Krakowska, Onet, dzielnica15.krakow.pl Fot. Canva () Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.