Wiadomości OZE Komel pracuje nad nowym silnikiem dla elektromobilności 22 lutego 2019 Wiadomości OZE Komel pracuje nad nowym silnikiem dla elektromobilności 22 lutego 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. W ramach projektu LIDER, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, spółka Komel realizuje swój projekt „Innowacyjne Rozwiązania Napędu Bezpośredniego Pojazdów Elektrycznych”, opracowując nowatorski silnik elektryczny. Reklama Kierownikiem opisywanego projektu jest Piotr Dukalski, który w trakcie rozmowy z Pulsem Biznesu zdradził kilka szczegółów. Silnik, ja wskazuje Dukalski, ma umożliwić eliminację wszystkich elementów mechanicznych pośredniczących w przeniesieniu momentu obrotowego. Istotnie upraszcza to konstrukcję napędu elektrycznego, a także w praktyce zwiększy dynamikę silnika i jego efektywność. Cały system napędowy ma być także lżejszy i mniejszy niż dotychczasowe rozwiązania. Jak wskazuje kierownik projektu, idea silnika elektrycznego w kole nie jest niczym nowym. Pierwsze takie rozwiązanie stworzył Ferdynand Porsche, ale technologia ówczesnych czasów nie pozwalała na realizację takiego pojazdu. Nawet obecnie jest to spore wyzwanie technologiczne. Taki silnik musi być mały i lekki, a jednocześnie mieć dużą moc. Dlatego też Komel stosuje nowoczesne i niestandardowe materiały oraz kompaktową konstrukcję o wydajnym chłodzeniu. źródło: cire.pl, komel Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.