Wiadomości OZE Komel pracuje nad nowym silnikiem dla elektromobilności 22 lutego 2019 Wiadomości OZE Komel pracuje nad nowym silnikiem dla elektromobilności 22 lutego 2019 Przeczytaj także Polska To pierwszy taki ciągnik w Polsce. Obrobi pole… bez kierowcy Na polach uprawnych w okolicach Głubczyc (woj. opolskie) zobaczyć można nietypowy pojazd, wyciągnięty żywcem z filmów science-fiction. Urządzenie to ciągnik na gąsienicach, który jednak… nie posiada kabiny dla kierowcy. Wyprodukowany przez holenderską firmę AgXeed pojazd całkowicie samodzielnie porusza się po polu. Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. W ramach projektu LIDER, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, spółka Komel realizuje swój projekt „Innowacyjne Rozwiązania Napędu Bezpośredniego Pojazdów Elektrycznych”, opracowując nowatorski silnik elektryczny. Reklama Kierownikiem opisywanego projektu jest Piotr Dukalski, który w trakcie rozmowy z Pulsem Biznesu zdradził kilka szczegółów. Silnik, ja wskazuje Dukalski, ma umożliwić eliminację wszystkich elementów mechanicznych pośredniczących w przeniesieniu momentu obrotowego. Istotnie upraszcza to konstrukcję napędu elektrycznego, a także w praktyce zwiększy dynamikę silnika i jego efektywność. Cały system napędowy ma być także lżejszy i mniejszy niż dotychczasowe rozwiązania. Jak wskazuje kierownik projektu, idea silnika elektrycznego w kole nie jest niczym nowym. Pierwsze takie rozwiązanie stworzył Ferdynand Porsche, ale technologia ówczesnych czasów nie pozwalała na realizację takiego pojazdu. Nawet obecnie jest to spore wyzwanie technologiczne. Taki silnik musi być mały i lekki, a jednocześnie mieć dużą moc. Dlatego też Komel stosuje nowoczesne i niestandardowe materiały oraz kompaktową konstrukcję o wydajnym chłodzeniu. źródło: cire.pl, komel Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.