Elektromobilność Krośnieńska „Piła” na etanol 22 lutego 2018 Elektromobilność Krośnieńska „Piła” na etanol 22 lutego 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Członkowie koła naukowego ROTOR z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie udoskonalają swój ekologiczny pojazd o nazwie „Piła”. Wszystko po to, aby zaprezentować go na corocznych zawodach „Shell EcoMarathon” i odnieść sukces. Ekologiczny pojazd napędzany etanolem brał już udział w dwóch edycjach rywalizacji – w 2016 oraz 2017 roku. W ostatniej, „Piła” zdołała pokonać na jednym litrze etanolu 306 km, co dwukrotnie przewyższyło wynik uzyskany rok wcześniej. Rezultat ten to spory sukces, biorąc pod uwagę budżet, jakim dysponuje koło naukowe. Reklama W 2016 roku ROTOR uplasował się na 9 miejscu w kategorii pojazdów napędzanych etanolem, a rok później na 32 miejscu spośród wszystkich 59 ekip startujących w kategorii prototypów. Cały bolid waży tylko 39 kg, co w połączeniu z opływowym kształtem nadwozia, przekłada się na świetne wyniki w „Shell EcoMarathon”. Koło naukowe wciąż szuka partnerów, którzy mogliby pomóc w udoskonalaniu projektu. Więcej informacji można znaleźć na ich fanpage’u – https://www.facebook.com/rotorkrosnopwsz/ Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.