OZE Krytyczne wnioski NIK o rozwoju OZE w Polsce. Kogo winić? 18 sierpnia 2021 OZE Krytyczne wnioski NIK o rozwoju OZE w Polsce. Kogo winić? 18 sierpnia 2021 Przeczytaj także OZE Magazyny energii w mieszkaniach są nieopłacalne. Co sprawia, że inwestycja się nie zwraca? Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się magazynami energii jako sposobem na obniżenie rachunków za prąd. Na rynku pojawiają się firmy, które proponują sprzedaż magazynu do mieszkań lub domów pozbawionych własnych instalacji OZE. To ważne, by wiedzieć, jakie są koszty, zagrożenia i realne korzyści dla konsumentów, które mogą nie być tak atrakcyjne, jak je przedstawiają sprzedawcy. Biomasa Brykiet z łusek słonecznika i biomasa: czy to bardziej ekologiczna alternatywa dla pelletu? Znaczenie biomasy w Polsce rośnie, a w zaktualizowanym Krajowym Planie Energii i Klimatu (KPEiK) została wskazana jako kluczowy element stabilności systemu energetycznego. Jej popularność stawia jednak nowe wyzwania – rosnące ceny pelletu i kotłów oraz ryzyko nadmiernej eksploatacji lasów. Na rynku pojawiają się jednak różne ekologiczne alternatywy, które mają na celu wsparcie gospodarki o obiegu zamkniętym. Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się rozwojowi w OZE w Polsce. Wnioski są w większości krytyczne. Jakie są główne bariery dla rozwoju odnawialnych źródeł energii w naszym kraju? Reklama Bariery dla rozwoju OZE w Polsce 17 sierpnia NIK wskazała bariery dla rozwoju odnawialnych źródeł energii. Najważniejsze ograniczenia dla rynku OZE to m.in.: ograniczone możliwości finansowania inwestycji przez przedsiębiorców,prawne regulacje wsparcia,trudności administracyjno-proceduralne,problemy z funkcjonowaniem sieci przesyłowych. Umierająca rafa koralowa, płonąca Grecja, tonąca Nadrenia. Ile jeszcze trzeba, żeby pojąć skalę zagrożenia? Żeby zrozumieć, że #climatechange to nie żart? I że warto teraz powalczyć o #OZE, żeby w przyszłości nie walczyć o wodę? Sprawdź, jak robi to Polska https://t.co/HAweVrCmLF pic.twitter.com/NQYtKIk1bH— Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (@NIKgovPL) August 17, 2021 Kto ponosi winę za te i inne problemy związane z rozwojem OZE w Polsce? NIK krytykuje działania Ministra Klimatu i Środowiska NIK skontrolowała Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Urząd Regulacji Energetyki. Kontrola objęła okres od 2017 do 2020 roku (I połowa). Co poszło nie tak i nie umknęło uwadze NIK? Minister nie zapewnił systemu cyklicznego i spójnego monitorowania podsektora wytwarzania energii elektrycznej z OZE.Nie było skutecznego sposobu pozyskiwania pełnych informacji o utrudnieniach w rozwoju OZE. Wiedzę o problemach w funkcjonowaniu OZE Minister czerpał z doraźnych działań (np. podczas opiniowania projektów ustaw przedstawianych przez Ministerstwo).Nie było analiz, które pozwoliłyby na kompleksową identyfikację problemów w rozwoju OZE. Zrealizowane na zlecenie Ministra opracowania dotyczyły wybiórczej grupy uczestników tego rynku. W konsekwencji brak całościowej analizy rozpoznawania problemów i barier rozwoju OZE uniemożliwiał przeprowadzenie zmian w sposób całościowy.Pomimo wielokrotnych nowelizacji ustawy o OZE, nadal prowadzono prace mające na celu zmiany w dotychczas obowiązujących przepisach prawa. Nowelizacja ustawy o OZE: te zmiany musiały nadejść [WYWIAD] Krytyczne wnioski, chociaż jest ich jeszcze więcej, to jednak nie wszystko. Pojawiły się również konkretne zalecenia, jak zmienić sytuację OZE w Polsce na lepsze. Zalecenia NIK dla rozwoju OZE w Polsce Ministrowi Klimatu i Środowiska przedstawiono najważniejsze wnioski dotyczące wielu aspektów rynku. 1. Należy przeprowadzić całościową analizę wsparcia wytwórców czystej energii elektrycznej. 2. Rekomenduje się opracowanie i wdrożenie systemowego monitorowania rynku OZE. Ma być oparty na współpracy wszystkich organów administracji publicznej i organizacji branżowych OZE. 3. Warunki uczestniczenia wytwórców energii z OZE w systemie aukcyjnym i w systemie FIT/FIP powinny być ustalane w terminach umożliwiających wytwórcom przygotowanie się do aukcji. [przyp. red. “Feed-in premium” (FIP) polega on na wyrównaniu ceny sprzedaży energii na konkurencyjnym rynku do poziomu taryfy gwarantowanej] 4. Musi dojść do zintensyfikowania działań na rzecz notyfikacji przez Komisję Europejską środka pomocowego dla instalacji zmodernizowanych i hybrydowych. 5. Niezwłocznie należy wydać trzy rozporządzenia wykonawczych do ustawy o OZE i Prawa energetycznego. Źródła: nik.gov.pl, twitter.com, ure.gov.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.