OZE Krytyczne wnioski NIK o rozwoju OZE w Polsce. Kogo winić? 18 sierpnia 2021 OZE Krytyczne wnioski NIK o rozwoju OZE w Polsce. Kogo winić? 18 sierpnia 2021 Przeczytaj także OZE Nowe przepisy dla prosumentów – co się zmieni? Sejm przyjął nowelizację ustawy o OZE, w której znalazły się również przepisy regulujące wytwarzanie energii w gospodarstwach domowych przez tzw. prosumentów. Nowelizacja ma zwiększyć korzyści z rozliczeń w systemie net-billingu, m.in. poprzez wzrost wartości depozytu oraz większą elastyczność wyboru cen, według których użytkownicy będą rozliczani. OZE Co wybrać do pompy ciepła – ogrzewanie podłogowe, grzejniki czy klimakonwektory? Zapytaliśmy eksperta Systemy grzewcze składają się ze źródła zasilania, które wytwarza ciepło, systemu jego rozprowadzania i odbiornika ciepła, który odpowiada za oddawanie energii cieplnej w mieszkaniu. Wśród tych ostatnich możemy wyróżnić systemy ogrzewania płaszczyznowego, z których najbardziej rozpowszechnione jest ogrzewanie podłogowe, różnego typu grzejniki oraz coraz popularniejsze klimakonwektory. Jaki system wybrać? Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się rozwojowi w OZE w Polsce. Wnioski są w większości krytyczne. Jakie są główne bariery dla rozwoju odnawialnych źródeł energii w naszym kraju? Reklama Bariery dla rozwoju OZE w Polsce 17 sierpnia NIK wskazała bariery dla rozwoju odnawialnych źródeł energii. Najważniejsze ograniczenia dla rynku OZE to m.in.: ograniczone możliwości finansowania inwestycji przez przedsiębiorców,prawne regulacje wsparcia,trudności administracyjno-proceduralne,problemy z funkcjonowaniem sieci przesyłowych. Umierająca rafa koralowa, płonąca Grecja, tonąca Nadrenia. Ile jeszcze trzeba, żeby pojąć skalę zagrożenia? Żeby zrozumieć, że #climatechange to nie żart? I że warto teraz powalczyć o #OZE, żeby w przyszłości nie walczyć o wodę? Sprawdź, jak robi to Polska https://t.co/HAweVrCmLF pic.twitter.com/NQYtKIk1bH— Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (@NIKgovPL) August 17, 2021 Kto ponosi winę za te i inne problemy związane z rozwojem OZE w Polsce? NIK krytykuje działania Ministra Klimatu i Środowiska NIK skontrolowała Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Urząd Regulacji Energetyki. Kontrola objęła okres od 2017 do 2020 roku (I połowa). Co poszło nie tak i nie umknęło uwadze NIK? Minister nie zapewnił systemu cyklicznego i spójnego monitorowania podsektora wytwarzania energii elektrycznej z OZE.Nie było skutecznego sposobu pozyskiwania pełnych informacji o utrudnieniach w rozwoju OZE. Wiedzę o problemach w funkcjonowaniu OZE Minister czerpał z doraźnych działań (np. podczas opiniowania projektów ustaw przedstawianych przez Ministerstwo).Nie było analiz, które pozwoliłyby na kompleksową identyfikację problemów w rozwoju OZE. Zrealizowane na zlecenie Ministra opracowania dotyczyły wybiórczej grupy uczestników tego rynku. W konsekwencji brak całościowej analizy rozpoznawania problemów i barier rozwoju OZE uniemożliwiał przeprowadzenie zmian w sposób całościowy.Pomimo wielokrotnych nowelizacji ustawy o OZE, nadal prowadzono prace mające na celu zmiany w dotychczas obowiązujących przepisach prawa. Nowelizacja ustawy o OZE: te zmiany musiały nadejść [WYWIAD] Krytyczne wnioski, chociaż jest ich jeszcze więcej, to jednak nie wszystko. Pojawiły się również konkretne zalecenia, jak zmienić sytuację OZE w Polsce na lepsze. Zalecenia NIK dla rozwoju OZE w Polsce Ministrowi Klimatu i Środowiska przedstawiono najważniejsze wnioski dotyczące wielu aspektów rynku. 1. Należy przeprowadzić całościową analizę wsparcia wytwórców czystej energii elektrycznej. 2. Rekomenduje się opracowanie i wdrożenie systemowego monitorowania rynku OZE. Ma być oparty na współpracy wszystkich organów administracji publicznej i organizacji branżowych OZE. 3. Warunki uczestniczenia wytwórców energii z OZE w systemie aukcyjnym i w systemie FIT/FIP powinny być ustalane w terminach umożliwiających wytwórcom przygotowanie się do aukcji. [przyp. red. “Feed-in premium” (FIP) polega on na wyrównaniu ceny sprzedaży energii na konkurencyjnym rynku do poziomu taryfy gwarantowanej] 4. Musi dojść do zintensyfikowania działań na rzecz notyfikacji przez Komisję Europejską środka pomocowego dla instalacji zmodernizowanych i hybrydowych. 5. Niezwłocznie należy wydać trzy rozporządzenia wykonawczych do ustawy o OZE i Prawa energetycznego. Źródła: nik.gov.pl, twitter.com, ure.gov.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.