Elektryfikacja europejskiej floty pojazdów nie może się odbyć bez wystarczających zasobów miedzi. Produkcja pojazdów napędzanych zieloną energią wymaga nawet cztery razy więcej tego surowca niż produkcja samochodów spalinowych. Wraz z ogłoszeniem założeń Fitfor55 odnośnie redukcji emisji CO2, zapotrzebowanie na miedź ogromnie wzrosło.
Spis treści
Światowe zapotrzebowanie na miedź
Europejski Instytut Miedzi określił elektromobilność jako rynek o największym zapotrzebowaniu na miedź. Pojazdy elektryczne będą potrzebowały 60 kg więcej miedzi niż pojazdy spalinowe, z czego 40 kg znajduje się w samym akumulatorze. Według ekspertów instytutu światowe zapotrzebowanie na miedź wzrośnie o 1,7 mln ton do 2027 roku.
Szacowane zapotrzebowanie na miedź w 2035 roku będzie wynosiło około 250 000 ton rocznie, aby zasilić europejski system pojazdów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Obecnie roczne zapotrzebowanie w UE jest na poziomie 7% tej liczby.
Polska napędem elektryfikacji Europy
Polska jest na 5 miejscu na świecie wśród państw posiadających największe zasoby miedzi. W ciągu ostatnich 50 lat w Polsce wyprodukowano 18 mln ton tego surowca.

Fot: zestawienie państw o największych zasobach bilansowych miedzi/ źródło: opracowanie własne
Największą kopalnią rudy miedzi w Europie oraz jedną z największych kopalni głębinowych tej rudy na świecie jest zlokalizowana na Dolnym Śląsku Kopalnia Rudna.
Fot: Kopalnia Rudna/ źródło: kghm.com
Jak podaje KGHM Polska Miedź SA, zasoby przemysłowe czterech złóż użytkowanych przez kopalnię Rudna wynoszą 432 mln ton rudy miedzi i srebra, a średnia zawartość miedzi to 1,95%.
W trosce o ekologie, spółka zajmuje się obecnie budową zeroemisyjnej kopalni w Bytomiu Odrzańskim. Więcej o tym projekcie można przeczytać w naszym artykule.
Czy świat ma wystarczające zasoby?
Biorąc pod uwagę łączne światowe zasoby miedzi, zarówno odkryte złoża, jak i nieodkryte wraz z rezerwami, nie musimy się martwić rosnącym zapotrzebowaniem na ten surowiec.
Fot: mapa państw o największych zasobach miedzi na świecie/ źródło: pgi.gov.pl
Jak podaje US Geological Suvery (USGS) w raporcie „Mineral Commodity Summaries 2021” opublikowanym w styczniu 2021 roku, od 2015 roku zidentyfikowano 2,1 miliarda ton światowych zasobów miedzi, co daje łącznieaż 2,8 miliarda ton odkrytej miedzi. Ilość ta zmieściłaby się w się to w sześcianie o boku 680 metrów.
Szacuje się również, że nieodkryte zasoby zawierają około 3,5 miliarda ton, co oznaczałoby, że na Ziemi jest około 6,3 miliarda ton miedzi. Zmieściłoby się to w sześcianie o boku około 890 metrów.
Fot: World Mine and Refinery Production and Reserves/ źródło: Mineral Commodity Summaries 2021
Ze zidentyfikowanej miedzi, która nie została jeszcze wydobyta z ziemi, około 65% znajduje się w zaledwie pięciu krajach na Ziemi – Chile, Australii, Peru, Meksyku i Stanach Zjednoczonych.
Dodatkowo miedź jest surowcem, który świetnie nadaje się do recyklingu. W 2020 roku w Stanach Zjednoczonych odzyskano aż 150 000 ton z pokonsumpcyjnego złomu. Stanowiło to około 38% podaży miedzi w USA.
Recykling akumulatorów pojazdów elektrycznych – odzyskiwanie miedzi
Akumulatory pochodzące z pojazdów elektrycznych zawierają aż 1-15% miedzi, więc warto w najbliższych latach rozwijać sektor odzysku tego surowca. Zgodnie z obecnie funkcjonującymi przepisami 50% akumulatora oraz 85% samochodu musi być poddane recyklingowi. Jest to więc spory impuls do ulepszania przeznaczonej do tego technologii.
Niestety obecne rozwiązanie odzysku tego surowca nie jest w pełni opracowane. Wynika to głównie z braku akumulatorów z pojazdów elektrycznych, a to z kolei łączy się z tym, że rynek jest relatywnie nowy.
Jednakże w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się rozwoju tego przemysłu, nastąpi spore zapotrzebowanie na inwestycje w sprzęt i zakłady recyklingu. Producenci samochodów, zakłady recyklingu i decydenci kształcący politykę powinni współpracować w celu opracowania dobrego modelu biznesowego.
Europejski Instytut Miedzi opracował plan strategiczny związany z odzyskiem miedzi z akumulatorów pojazdów elektrycznych. Według założeń Instytutu recykling akumulatorów jest skomplikowany, ale możliwy do realizacji przy obecnie używanej technologii.

Fot: Europejski Plan Strategiczny/ źródło: opracowanie własne
źródło: pubs.usgs.gov, copperalliance.pl, kghm.com, pgi.gov.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.