Eko styl życia Minimalizuje nasz wpływ na środowisko i pozwala zaoszczędzić. Polacy polubili „zero waste” 05 grudnia 2022 Eko styl życia Minimalizuje nasz wpływ na środowisko i pozwala zaoszczędzić. Polacy polubili „zero waste” 05 grudnia 2022 Przeczytaj także Eko styl życia Uratuj jedzenie po świętach — mapa i lista Jadłodzielni [aktualizacja grudzień 2024] Święta to czas nie tylko spotkań z bliskimi i prezentów, ale też, niestety, marnowania żywności. Jedzenie, które nam zostanie, można zamrozić, rozdać po bliskich i po sąsiadach, ale można również oddać do jadłodzielni. Gdzie takie znajdziemy? Ekologia Coraz więcej świątecznych elektroodpadów: co z nimi zrobić? Duża ilość elektroodpadów to problem nie tylko od święta, ale i przez cały rok. W święta jednak jest to szczególny problem, bo jest to czas wzmożonych zakupów, a wszystkie lampki, pozytywki, świecące renifery czy elektroniczne gadżety to potencjalne elektroodpady. Co jeszcze może stanowić taki odpad? Jak segregować takie śmieci? Przyspieszające zmiany klimatu, galopujące ceny i kurczące się domowe budżety sprawiają, że szukamy sposobów, by zaoszczędzić z korzyścią dla planety. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się idea zero i less waste. Na czym polega i czy faktycznie pozwala oszczędzić? Na to pytanie odpowiada najnowszy PAYBACK Opinion Poll. Reklama Spis treści ToggleCzym jest zero waste?Stop marnowaniu żywnościDom w duchu zero wasteEtyczne marki w cenie Czym jest zero waste? W dużym skrócie podejście zero i less waste jest to odwrót od bezmyślnego konsumpcjonizmu na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania zasobami, podejmowania świadomych i racjonalnych decyzji zakupowych, ograniczenia produkcji odpadów i ekologicznego podejścia do kwestii transportu. W praktyce konsument żyjący w zgodzie tą ideą np. kupuje tylko te produkty, które są mu naprawdę potrzebne, segreguje śmieci i optymalizuje zużycie energii elektrycznej i wody. Co ważne, ideę zero i less waste zna i rozumie zdecydowana większość ankietowanych PAYBACK Opinion Poll, bo aż 64% osób, które wzięły udział w badaniu. – Zero waste to coś więcej niż oszczędzanie, choć w dobie inflacji ma niebagatelne znaczenie dla naszych domowych budżetów. Potwierdza to aż 92% (zdecydowanie tak – 46%, raczej tak – 46%) respondentów PAYBACK, którzy zgodzili się, że bardziej świadome zakupy czy ograniczenie zużycia prądu to realna ulga dla ich portfeli. Warto jednak podkreślić, że 47% ankietowanych podejmuje takie działania bez względu na inflację. W przeciwieństwie do 49% konsumentów, dla których rosnące ceny stanowią ważną motywację, aby mocniej zwrócić się w kierunku zero waste – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska. Stop marnowaniu żywności Z danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wynika, że na świecie, co roku marnowanych jest 1 mld 300 mln ton żywności nadającej się do spożycia. W Polsce marnowanych jest 5 mln ton żywności! Ponad połowa pochodzi z naszych domów. To wielki problem ekologiczny, etyczny i ekonomiczny. Dlatego nie dziwi fakt, że chcąc oszczędzić i zminimalizować wpływ na środowisko podejmujemy kroki, by nie marnować żywności. 5 sposobów na bycie zero waste w… kuchni I tak, najwięcej, bo blisko 60% osób ogranicza kupowanie jedzenia z krótkim terminem przydatności. Natomiast 54% respondentów sprawdza na bieżąco daty ważności produktów spożywczych przechowywanych w domu, co pozwala im lepiej planować posiłki i optymalnie organizować zawartość lodówki. – Datę ważności konkretnych produktów podczas zakupów sprawdza aż 93% z nas. Co więcej, 70% ankietowanych rozumie różnice pomiędzy terminami „najlepiej spożyć przed” i „należy spożyć do”. Pamiętajmy, że drugi z nich informuje nas o dacie, po upływie której zjedzenie produktu może spowodować groźne dla zdrowia konsekwencje – mówi Katarzyna Grzywaczewska. Wśród innych często stosowanych praktyk, dzięki którym odpowiedzialnie gospodarujemy jedzeniem, połowa respondentów wskazała przemyślane przygotowanie posiłków, dzięki czemu w ich lodówkach nie zalegają resztki odłożone „na później”. Dodatkowo, 48% ankietowanych stara się odpowiednio przechowywać żywność, 40% na bieżąco kontroluje zawartość lodówki i szafek kuchennych, a 39% szykuje listę niezbędnych produktów, według której robi potem zakupy. Dotyczy to również nadchodzącego Bożego Narodzenia – aż 94% respondentów zadeklarowało, że robi wtedy przemyślane zakupy i nie wyrzuca jedzenia po świętach. Hawajskie zero waste: hui zero waste, aloha plastiki! Dom w duchu zero waste Jeśli chodzi o inne praktyki z obszaru zero i less waste, 80% ankietowanych segreguje śmieci, a 60%, co nie powinno dziwić – oszczędza wodę i prąd. Ponadto 45% badanych pije wodę z kranu lub używa dzbanków filtrujących popularną „kranówkę”, a 44% wybiera opakowania wielokrotnego użytku lub te z recyklingu. – Warto podkreślić, że ponad połowa konsumentów żyjących w duchu zero waste kupuje artykuły dobrej jakości, które będą im służyć przez długi czas. Jest to jedna z głównych zasad tej idei, według której należy kupować rzadziej, ale starać się znaleźć artykuły wysokogatunkowe, niejednokrotnie z wyższej półki. Dodatkowo, 35% respondentów stara się ograniczać swoje zachcianki zakupowe – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska. Ponadto 32% osób zamiast wyrzucać uszkodzone rzeczy, naprawia je lub znajduje dla nich inne zastosowanie, a 31% kupuje przedmioty i ubrania z drugiej ręki. Czy takie podejście odciąża nasze domowe budżety? Przybliżoną miesięczną kwotę, którą oszczędza dzięki zero waste, jest w stanie oszacować jeden na trzech ankietowanych. Najczęściej, bo w przypadku 41% badanych z tej grupy, oscyluje ona między 101 a 300 zł w skali miesiąca lub między 50 a 100 zł (23%). Czytaj także: Czym są sklepy zero waste i dlaczego są lepsze od supermarketów? Etyczne marki w cenie Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, zdecydowana większość, bo 85% konsumentów docenia działania zero waste, które podejmują marki. Wśród tych najlepiej ocenianych pierwsze miejsce zajęły przeceny produktów z krótkim terminem ważności, które wskazało 55% ankietowanych. Na kolejnych znalazły się bardziej ekologiczne opakowania produktów (32%), wyznaczanie miejsc, w których można oddać butelki do recyklingu (31%) i rabat cenowy przy zakupie produktu, np. kawy z własnym opakowaniem (27%). źródło: badanie PAYBACK Opinion Poll, magazynbiomasa.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.