Wiadomości OZE Na krakowski Kazimierz nie wjadą już pojazdy spalinowe 04 października 2018 Wiadomości OZE Na krakowski Kazimierz nie wjadą już pojazdy spalinowe 04 października 2018 Przeczytaj także Smog Smog w uzdrowiskach. Raport NIK ujawnia wieloletnie przekroczenia norm Alarmujące dane dotyczące jakości powietrza w polskich uzdrowiskach z lat 2018-2022 pokazują, że smog pozostaje jednym z najpoważniejszych nierozwiązanych problemów środowiskowych w Polsce. Raporty pokazują, że nawet gminach o statusie leczniczym kuracjusze oddychali powietrzem zanieczyszczonym na poziomie porównywalnym do wielu gmin niespełniających norm jakości powietrza. Chociaż rząd przekonuje o sukcesie programu Czyste Powietrze, dzisiejszy smog, z którym borykają się polskie gminy świadczy czymś przeciwnym. Smog Dzień Czystego Powietrza bez powodów do świętowania. Raport GIOŚ kontra rządowe deklaracje Dzień Czystego Powietrza miał być okazją do podsumowania postępów w walce ze smogiem, ale najnowsze komunikaty rządu i reakcje społeczne pokazują raczej rosnący rozdźwięk między deklaracjami a rzeczywistością. Z jednej strony mamy raporty i statystyki, z drugiej doświadczenia beneficjentów programu Czyste Powietrze – napięcia wokół wypłat i narastające poczucie braku odpowiedzialności za efekty. W takiej atmosferze trudno mówić o świętowaniu, a kluczowe pytanie przestaje brzmieć „ile środków uruchomiono”, a zaczyna: „czy to realnie poprawia jakość powietrza i poczucie bezpieczeństwa ludzi?” Kraków od dawna boryka się z ogromnym problemem smogu. Jednym z projektów, który ma zaradzić, jest pomysł wprowadzenia strefy czystego transportu. Władze miasta rozważają objęcie tą strefą historycznego Kazimierza. Na jej teren nie będą mogły wjeżdżać pojazdy spalinowe, oprócz tych należących do mieszkańców. Reklama Nad projektem krakowscy radni debatowali 26 września bieżącego roku. Niebawem odbyć ma się głosowanie w tej sprawie w radzie miasta. Uchwała budzi spore kontrowersje. Zgodnie z nią na teren Kazimierza w Krakowie nie będą mogły wjeżdżać pojazdy spalinowe, oprócz tych, które należą do mieszkańców tej dzielnicy. Dodatkowo, do 2025 roku z zakazu wyłączone będą również pojazdy przedsiębiorców, którzy mają działalność gospodarczą zarejestrowaną w tej dzielnicy, a także taksówkarze, osoby niepełnosprawne i dostawcy (ci ostatni tylko w wyznaczonych godzinach). Jak informuje Bartosz Piłat, doradca z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w UM Kraków, na takie rozwiązanie zgodziło się około 90% mieszkańców, zapytanych w ramach konsultacji społecznych nowego projektu. „Przeciwnych było wielu przedsiębiorców obawiających się utraty klientów. Zgodziliśmy się na to, żeby w okresie przejściowym na teren strefy samochodami spalinowymi i wszelkimi innymi mogli wjeżdżać właściciele firm, które mają na Kazimierzu zarejestrowaną działalność. To oczywiście również nie spotkało się z pełną akceptacją, bo zakaz wciąż będzie obowiązywał pozostałych przedsiębiorców, ale dalszych ustępstw nie przewidujemy”, komentuje Piłat. Jakkolwiek ustawa o biopaliwach, w oparciu o którą jest podejmowana uchwała, pozwala na zbieranie opłat za wjazd pojazdów spalinowych do stref czystego transportu, to Kraków nie zamierza tego robić, informuje doradca z krakowskiego magistratu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.