Elektromobilność Najszybsza ładowarka świata – do 180 km zasięgu po 8 minutach ładowania 07 maja 2018 Elektromobilność Najszybsza ładowarka świata – do 180 km zasięgu po 8 minutach ładowania 07 maja 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Systemy ładowania pojazdów elektrycznych rozwija się cały czas. ABB zaprezentowano niedawno swoją najnowszą ładowarkę pojazdów elektrycznych – Terra High Power. System ten pozwala naładować ogniwa samochodu do poziomu pozwalającego na przejechanie 180 kilometrów w zaledwie osiem minut. Niestety obecnie wiele samochodów elektrycznych nie jest w stanie korzystać z tak mocnych ładowarek (350 kW) i musi zadowolić się wolniejszym napełnianiem ogniw. Reklama Ładowarka Terra HP może naładować samochód trzy razy szybciej niż superładowarka Tesli. ABB chwali się, że to pierwsza ładowarka 350 kW na rynku. Stacje benzynowe czy parkingi przy sklepach to idealne miejsce na montaż takich urządzeń. „Ta wysokiej mocy ładowarka pozwala na siedmiokrotne zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych przy tym samym czasie ładowania”, chwali się producent. Ale czy ABB nie wyprzeda swoich czasów? Na rynku nie ma obecnie żadnych aut mogących pracować z mocą ładowania 350 kW. Wiele modeli jest ograniczonych nawet do 50 kW, by przedłużyć czas życia ogniw w samochodzie. Niestety im wyższa moc ładowania, tym akumulatory będą krócej żyć. Szereg najnowszych aut, takich jak tegoroczny Nissan Leaf, może być ładowana mocą do 100 kW, ale aby ogniwa typowego pojazdu elektrycznego wytrzymywały ładowanie 350 kW trzeba rozwiązać jeszcze szereg problemów technologicznych. Oczywiście, aby auta elektryczne mogły konkurować z spalinowymi, konieczne jest stworzenie systemu szybkiego ładowania – zatankować benzynę, pozwalającą przejechać setki kilometrów można w kilka minut. Ładowanie pojazdu elektrycznego jest obecnie dużo wolniejsze, ale jak pokazują producenci ładowarek, tacy jak ABB, wszystko jest kwestią czasu i rozwoju technologii. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.