Elektromobilność Największa w Europie fabryka akumulatorów do samochodów elektrycznych 27 października 2017 Elektromobilność Największa w Europie fabryka akumulatorów do samochodów elektrycznych 27 października 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. W Biskupicach Górnych, znajdujących się w gminie Kobierzyce koło Wrocławia, powstaje nowa fabryka akumulatorów do samochodów elektrycznych, która budowana jest przez LG Chem. Będzie to jedna z największych fabryk tego typu w Europie. Mieszkańcy Biskupic oraz sąsiednich wsi i miast zyskają nowe miejsca pracy. Wiadomo, że będzie to około trzech tysięcy nowych stanowisk. Cała inwestycja jest bardzo droga. Budowę wycenia się na około 1,3 miliarda złotych. Reklama W ciągu roku nowa fabryka będzie w stanie wyprodukować około stu akumulatorów do samochodów elektrycznych. Będą to baterie bardzo dużej wytrzymałości, pokonujące dystans ponad trzystu kilometrów na jednym ładowaniu. Planowana przez rząd zmiana komunikacji miejskiej na tzw. komunikację zieloną również będzie obsługiwana przez wspomnianą fabrykę. Produkcja będzie dotyczyć akumulatorów do elektrycznych autobusów. Dzięki temu wiele miast stanie się przyjaznymi dla naszego środowiska. Fabryka LG w przyszłości będzie chciała rozbudować zasięg swoich działań. Prawdopodobnie nie będą tam produkowane tylko akumulatory, ale również inne komponenty potrzebne do stworzenia samochodów elektrycznych, np. elektrody do ogniw, moduły i kompletne moduły zasilające. Fabryka będzie całkowicie ekologiczna, prawdopodobnie będziemy mogli ją zaliczyć do najbardziej ekologicznych obiektów na świecie. Fabryka ta nie będzie zatrudniać taniej siły roboczej. Będzie ją można nazwać obiektem badawczo-rozwojowym. Pracownikami będą dobrze wykwalifikowani chemicy, inżynierowie, automatycy, elektronicy i informatycy. Nie wykluczone, że fabryka nawiąże kontakty z uczelniami technicznymi w naszym kraju. To duża szansa dla studentów, którzy zdobywszy doświadczenie, w przyszłości zajmą się swoimi firmami. Za kilka lat fabryka powinna przynieść naszemu krajowi prestiż i uznanie. Miejmy nadzieję, że tak się stanie. fot. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.