Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Nie będzie showroomu Shein na uczelniach! Studenci wywalczyli odwołanie wydarzenia

Nie będzie showroomu Shein na uczelniach! Studenci wywalczyli odwołanie wydarzenia

Media obiegła informacja o planowanej współpracy uczelni wyższych z kontrowersyjną chińską marką – Shein. Informacje te wywołały oburzenie wśród studentów. “Jest to dla mnie druzgocące, że taki showroom miałby pojawić się koło Wydziału Biologii, który tak bardzo jest skupiony na badaniu i ochronie środowiska” – pisała jedna z uczennic. 

Reklama

Studenci pokrzyżowali plany chińskiemu gigantowi 

W poniedziałek pisaliśmy o planowanym udostępnieniu przestrzeni na kampusach uczelnianych dla Cloud Cara marki Shein. Miało powstać aż sześć takich punktów na kampusach uniwersyteckich: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Gliwicach. Oburzeni tym wydarzeniem są studenci, którzy wystosowali apele do uczelni o wycofanie się z organizacji wydarzenia. Dzięki nagłośnieniu sytuacji w internecie przez eko-aktywistki: Paulinę Górską i Martynę Zastawną oraz organizacje studenckie, wszystkie planowane współprace zostały odwołane (wydarzenie odbyło się jedynie na terenie AWF Warszawa).

Zaplanowana przez Shein akcja miała być skierowana do studentów szukających tanich i atrakcyjnych stylizacji. Marka zachęcała do “zakupów w chmurze” nie tylko ubraniami, ale też stanowiskami do makijażu, interaktywnymi atrakcjami i oprawą artystyczną. 

Apel studentów 

Jako pierwsi plany chińskiej marce pokrzyżowali studenci z Poznania, którzy 22 października wystosowali pismo do władz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

– Marka Shein jest globalnym gigantem branży modowej, ale jej działalność budzi poważne wątpliwości etyczne i środowiskowe. Model biznesowy Shein jest oparty na masowej produkcji odzieży o niskiej jakości, co prowadzi do nadmiernej konsumpcji i degradacji środowiska – napisali w oświadczeniu. 

AD 4nXe1aRtq6HYF48QNLa6WPDUstYsBEWtahLYAWtzIFnawMk5EXIj9nbBxhn276EcSQlB 72itcC6B9hEMsOJ Xa0GhJb 5rR9XQzMOoTwQDIq8YndTwqXq3cXAkODyMC JK 9unE6fDDJ1uZDV3jIYUoevl3v?key=6CEh6Tqle9G3nWhuL28rqA

W odpowiedzi na pismo władze zdecydowały o odwołaniu współpracy, argumentując swoją decyzję “kontrowersjami, które wzbudziło”. 

Do organizacji wydarzenia nie przyznała się Politechnika Śląska, w której oświadczeniu możemy przeczytać: “w świetle pojawiających się w mediach i w internecie informacji o planowanej obecności marki Shein na terenie kampusu Politechniki Śląskiej w Gliwicach informuje, że uczelnia otrzymała ofertę płatnego udostępnienia terenu w swoim kampusie, jednak jej nie przyjęła i nie zawarła żadnej umowy”. Według władz uczelni Plac Krakowski, na którym miał stanąć showroom Shein, nie należy do jej terenu, a podane przez markę informacje o współpracy są nieprawdziwe. Podobnie sytuację skomentowała Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, która w swoim oświadczeniu zaznacza, że “nigdy nie doszło do podpisania umowy”. 

AD 4nXeKZfoXu5pkwzKgtDZDCOAyYcvHo f9xN3QJKlYjHw6JU8BtJcu0mVVsRu1v4HqRJRYQ62O Wp1Rsy tnbT1Sf jw85AYq JUeqoDzgtJ8VHp5 kKV42rbHr1EKTMck6Syi8lQUZ5hVMc0SCwPW8k4bXjel?key=6CEh6Tqle9G3nWhuL28rqA

Działania mające na celu odwołanie wydarzenia podjęli również studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

– Po naszej reakcji władze Uniwersytetu podjęły decyzję, dzięki której możemy oficjalnie potwierdzić, że stoisko NIE pojawi się na kampusie – czytamy na profilu samorządu. 

AD 4nXcn8 8 5IhQtaxNZdLa2DIfZLxUC4exApqB9HJ1EzAxs5GrPGpyFkrhMqAfElFaU8SAV3nshdeH7CZkQAHJZ8gEeg1rJ3Xen2ii8rTzyIIohshXG5 wkZysfnHRXSxIW2i1L9

Dlaczego to takie ważne?

Różowa furgonetka, która miała wjechać na uczelnie była reklamowana jako “modowa rewolucja” i “niezwykły event”. Co kryje się pod cukierkową estetyką?

Shein to modowy gigant, który rocznie produkuje nawet 314 tys. projektów opartych na krążących w sieci trendach. Według raportu kanadyjskiego serwisu CBC w dziecięcej odzieży wyprodukowanej przez markę wykryto 20 razy więcej ołowiu, niż dopuszczają przyjęte w kraju normy! Marce zarzuca się również nadprodukcję śmieci i plastiku oraz wykorzystanie ogromnych ilości wody w produkcji ubrań.

Wątpliwości wzbudzają również prawa pracownicze – ludzie zatrudnieni w fabrykach Shein zarabiają poniżej pensji minimalnej, a ich tydzień pracy to nawet 75h. 

– Czy uniwersytet to dobre miejsce do promowania chińskiej platformy ultra fast-fashion, która zatruwa środowisko i nie dba o prawa pracowników? – pyta na swoim profilu Martyna Zastawna. 

Zobacz też: Polska składa skargę do Brukseli ws. chińskich platform Temu i Shein. Produkty nie spełniają wymogów UE

Źródła: Paulina Górska, Martyna Zastawna, proto.pl 

Fot. Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.